elproblem scenic vid bilköp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

elproblem scenic vid bilköp

Post by mike_p »

Hej!
Åkte från Jönköping till Stockholm i torsdags för att köpa en bil, scenic-06, 9500 mil.
Funkade jättebra...i 3mil...
Fick felmeddelande check injection och asp/esr fault och servicelampa och motorlampa lyser. Bärgade bilen till Bilia, de felsökte, fann felkoder DF078 styrkrets motorstyrt gasspjäll och DF106RV/LV funktionsväljare på ratten.
De släckte felkoderna och bilen funkade jättebra i 1 dag.... Idag när jag skulle åka hem hände exakt samma sak. Samma felkoder.
Jag har en bror i Stockholm tack och lov, men imorgon måste jag hem.
Ska reklamera bilen, men undrar vad det kan vara för något.
Annars är bilen jättebra!!

Mikael//
mikael persson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: elproblem scenic vid bilköp

Post by Starbright »

Verkar vara något med ditt gasspjäll..

Man får helt enkelt ta bort spjället, kontrollera att det inte är igensatt av sk*t och dyl.
Att det rör sig som det skall och har korrekt resistans i banorna.

Samtidigt verkar även användandet av farthållaren aktivera felet.

Har du provat att använda bilen utan farthållare, funkar den bra då?

Kanske är ngt fel på kablaget mellan farthållarknapparna och styrenheten, vilket gör att styrenheten styr ut felaktiga signaler till gasspjället..

låt dem felsöka och se vad dem kommer fram till..
Johnny Söderström
mike_p
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2011, 19:03
Location: Bankeryd

Re: elproblem scenic vid bilköp

Post by mike_p »

För att göra en lång historia väldigt kort....
Köpte vad jag trodde en kanonbil: välvårdad, servad, skapligt få mil på mätaren och panoramatak. Ungarna älskade den, åkte till Stockholm, 30 mils resa. Min bror bor där, vilket visade sig vara en jädrans tur!!
Köpte ju bilen, åkte 3 mil,. fick dessa felkoder, bärgade bilen till Bilia, fick tillbaka bilen, funkade perfekt. Dagen efter var vi och badade, skulle stänga bakluckan. Gick ju naturligtvis inte! Åkte till en lokal bilverkstad, tak till Vinsta bilservice! Han smörjde upp låset, men sa att jag måste byta låskista.
Dagen efter skulle vi åka hem till Jönköping. Skulle bara rasta ungarna i Vällingby centrum. Då kom exakt samma felkoder igen!! Ringde bilfirman och sa att jag inte ville ha bilen. De har ju faktiskt ställt upp till 100%. Var i tidsbrist, var tvungen att ha en bil omgående. Hittade en i samma prisklass på bilfirman. En Nissan!!
Inte så mycket "lullull" som kan gå fel.
Lite tråkig bil, men har funkat perfekt i nästan 100 mil efter bilköpet, vilket Scenicen inte gjorde.
Så nu har jag lustigt och hastigt blivit Nissanägare....få se hur det blir!!

Mikael//
mikael persson
Post Reply