R5 Hög tomgång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Phaseace
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2004, 20:57

R5 Hög tomgång

Post by Phaseace »

Har en Renault 5 GTS -89 som har något fel med tomgången. Den är aningen hög vid kallstart och ökar när motorn blir varm. Har försökt och leta efter spruckna slangar och rengjort kontakterna utan resultat. Vill gärna ha tips på vad som kan kollas upp.
danielklang
Posts: 16
Joined: 03 Jan 2003, 19:16
Contact:

Post by danielklang »

Jag har samma problem...

Det kan ha att göra med en skruv som sitter och håller insuget i framkant. Det är som ett vinkeljärn som sitter från motorblocket upp till insuget nära spjället. Jag har nämligen tappat denna skruv en gång och då blev tomgången rejält hög, ca 2000 varv/min. Det är nämligen så att skruvens gängor går ända in i insuget och bilen kan då dra tjuvluft denna vägen om det inte blir tätt. Jag håller på att försöka få loss detta vinkelgärn på min bil så att jag kan göra rent men har inte lyckats än. Men det kan vara detta som är problemet.

Mvh Daniel Klang
Phaseace
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2004, 20:57

Post by Phaseace »

Okej, tack. Jag får ta kolla upp det där. Nåt mer som kan vara värt och ta en titt på?
Phaseace
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2004, 20:57

Post by Phaseace »

Hittade inga lösa skruvar heller. Har hört att styrmodulen kan gå sönder så man får hög tomgång? Är det att den ger för mycket bränsle då eller?
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Det sitter väl en tomgångsmotor (luftventil som fixar choke och håller tomgången stabil) på din bil också? Knacka lite på den med t.ex. ett skruvmigselskaft, själva ventilen kan kärvar. Plocka isär och smörj upp i så fall.
Phaseace
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2004, 20:57

Post by Phaseace »

Har försökt och leta på tomgångsmotor utan resultat och läste i nån bok att det inte finns på just den här motorn utan att den styrs via en stegmotor.
Sören
Posts: 1
Joined: 08 Jan 2004, 23:09

Post by Sören »

Hej till 95% så är det packningen mellan avgasgrenröret och insugningsröret som läcker (tjuvluft) därför blir tomgången hög.
När man plockar ner detta så går det åt 3 st olika packningar.
Om det har läckt länge så kan detta döda lamdasonden också och då måste den bytas.
MVH Sören
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

kan inte tomgången bli ojamn også då?.
Phaseace
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2004, 20:57

Post by Phaseace »

Det verkar vara packningen som du säger Sören. Köper man dom här 3 packningarna i ett paket? Var finns det billiga sådana att få tag på?
Lennart Christiansson
Posts: 14
Joined: 06 Jan 2004, 19:24

Post by Lennart Christiansson »

Jag har haft samma problem. lämnade in bilen till volvo och dom bytte just dessa packningar. 2500:-
Post Reply