Byta bränslepump Clio -02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Christoffer_88
Posts: 4
Joined: 20 Aug 2013, 22:29
Location: Enköping

Byta bränslepump Clio -02

Post by Christoffer_88 »

Hej!
Det är så att en kompis har en renault clio som har gett upp. En verkstad konstaterade (förmodligen med felkodsläsare el. dyl.) att det är bränslepumpen som är trasig. Eftersom dom ville ha 4000:- för jobbet och lika mycket för pumpen så har jag lovat att försöka lösa det istället. Då jag stött på lite problem så tänkte jag nu kolla om det finns några duktiga och snälla personen som kanske har någon lösning eller synpunkt på det hela.

Problem 1 är att i kontakten som sitter på pumpen är det 4 kablar och när jag slår igång tändningen och mäter spänningen över de olika stiften i kontakten så får jag ut 4,9volt på ett stift och 0,2v på ett annat. Kan det vara rätt? Borde inte pumpen matas med 12volt?

Till nästa problem: Är det någon som har ett bra tips på hur man ska få lös pumpen? Den sitter fast med en svart plastring runt som jag antar är gängad och den går ej att knacka lös, plasten bara spricker. (Jag tror att konstruktionen ser samma ut i flera volvobilar och även i andra renaulter där pumpen sitter under baksätet)

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Christoffer
Christoffer juto
Christoffer_88
Posts: 4
Joined: 20 Aug 2013, 22:29
Location: Enköping

Re: Byta bränslepump Clio -02

Post by Christoffer_88 »

Löste det som så att jag köpte en pump på skroten och fick med en mutter, så knackade lös den gamla muttern med en huggmejsel. (den satt som f*n)

Den nya muttern gick ju även den fruktansvärt tungt att skruva, så jag använde något magiskt som heter silikonspray. Spraya på alla gäng och packningen, torka av med trasa. Sen gick den att dra för hand utom sista cm som jag knackade med en mejsel.

Tips till alla andra som ska göra samma sak: Silikonspray! Finns att köpa på de flesta OKQ8 etc.

//Christoffer
Christoffer juto
Post Reply