Byta hjullager Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Byta hjullager Laguna

Post by Ante »

Hej har fått ett elakt morrande läte från höger framhjul och är ganska säker på att det är hjullagret. Är det någon här som bytt ett sånt på en Laguna och isåfall hur svårt är det?
Tacksam för tips Ante..
hurka
Posts: 13
Joined: 20 Sep 2003, 22:02
Location: Sweden

Post by hurka »

hej.har liknande problem som Ante fast ljudet kommer bakifrån.som jag vet så kan man inte byta bara hjullagret bak bara tilsammans med naven/eller vad det nu hette/.är det verkligen så?kan man inte pressa det ut ur naven?har Abs om det har någon betydelse.MVH
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Hmm, att bara byta hjullager skall självklart gå.. men det är ju inte dirkt billigt, så man byter det ju om man inte VET att det är felet.. har aldrig bytt själv men det finns ju HAynesmanualen samt en hel del sidor på nätet om att byta hjullager.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Fick byta hjullager på Méganen för något år sedan. Har för mig att själva lagren inte var så dyra (köpte hos Autofrance), men det är ju jobb också.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Sök på "hjullager" vetjag! Finns hur mycket som helst skrivet i forumet ang detta!
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Post by Ante »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hurka</i>
<br />hej.har liknande problem som Ante fast ljudet kommer bakifrån.som jag vet så kan man inte byta bara hjullagret bak bara tilsammans med naven/eller vad det nu hette/.är det verkligen så?kan man inte pressa det ut ur naven?har Abs om det har någon betydelse.MVH
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Allt går men fan vet om det är värt besväret. Jag lämnade in min bil för att byta fram och han som gjorde det sa att dom hade fått värma och pressa med ca 20 ton innan det gav med sig. Navet kan du nog byta själv så där sparar du en del. Att du har ABS spelar roll på det viset att det blir dyrare då Renault av nån anledning fått för sig att sätta en magnetslinga i lagret som nån liten givare känner av på nåt vis. Lycka till PS jag fick byta bägge lagern fram innan det vart bra så lyssna och kolla ordentligt så att du är säker på vilket av dom det är DS
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Om ena lagret är dåligt är det väl bara en tidsfråga tills andra börjar bli dåligt också? Tycker det låter dumsnålt att inte byta parvis, eller är det bara jag som är pedant[?]
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Post by Ante »

Nä det är du inte men det var så att jag egentligen inte hade råd att byta bägge :) Sen tycker jag att 13 500 mil är lite lite att få ut ur ett lager. Kanske hade otur att få ett med dålig kvalite bara..
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Hjullager är lite av förbrukningsvara... Bara att vänja sig [;)][:)]. Vad har du fått för pris på det? Är man medlem har man riktiga kanonpriser på reservdelar hos Autofrance! Då har man råd att byta på båda sidor! [;)][:D] Hoppas det löser sig bra iaf!
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Post by Ante »

Jag gav 4434.50 för lager och arbete (bägge sidor)
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Huha... Då får man ju hoppas att de håller ett hyfsat tag iaf. Har för mig mina höll runt 9000 mil, men då har den fått nöta runt 17" (vet inte om det möjligen sliter dem lite mer?) och så har nog inte körningen hos Renault Sport varit så "snäll" alla gånger...
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Post by Ante »

Jag hade ändå tur att det inte var bakhjulslagren som gått för dom går lös på ca 2300 :- styck. Men dom tror jag man byter rätt lätt själv då det är hela navet..
Post Reply