Byta tankluckan på en Clio III -09

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
staffanw
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2013, 14:47
Location: Hässelby

Byta tankluckan på en Clio III -09

Post by staffanw »

Hej,
som nybliven Clio III ägare så har jag ställts inför ett problem som jag behöver hjälp med att lösa. Tankluckans arm som ska låsas av centrallåsets sprint har gått av så jag tänkte byta insatsen bakom själva luckan, men får inte loss insatsen. Jag har lossat de tre skruvarna, märkta 1-3 på bilden, men får fortfarande inte loss insatsen utan den verkar sitta fast vid själva lockanslutningen d.v.s. den del som själva locket sitter i och som också har en grön o-ring runt. Är det någon som vet hur detta går till så är jag mycket tacksam.
Image
Staffan Winström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Byta tankluckan på en Clio III -09

Post by Starbright »

Det var inte igår man böt en tankluckeinsats kan jag ju säga...

Men i vanliga fall så brukar den sitta med ett antal skruvar + ett antal clips/hakar runt om insatsen. Ta ett plastben eller dyligt och lirka längs med kanten skall du se att den släpper.

Går inte det blir jag nog tvungen att kika i rephandboken för korrekt förfarande.

/Johnny
Johnny Söderström
staffanw
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2013, 14:47
Location: Hässelby

Re: Byta tankluckan på en Clio III -09

Post by staffanw »

Starbright wrote:Det var inte igår man böt en tankluckeinsats kan jag ju säga...

Men i vanliga fall så brukar den sitta med ett antal skruvar + ett antal clips/hakar runt om insatsen. Ta ett plastben eller dyligt och lirka längs med kanten skall du se att den släpper.

Går inte det blir jag nog tvungen att kika i rephandboken för korrekt förfarande.

/Johnny
Tack Johnny,
jag ska testa med en typ smörkniv i nylon, men det känns som om det är själva halsen på röret, d.v.s. den del som sitter innanför den gröna o-ringen, som håller fast allt ihop och den når jag inte med en smörkniv. Att den ska tas loss är tydligt då den inte finns med på den nya insatsen. Se denna bild
Image
Staffan Winström
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta tankluckan på en Clio III -09

Post by Stymie »

Har du tagit bort den gröna oringen? Det är väl den som håller fast allt när du tagit bort skruvarna? Jag har inte tagit bort tanklocksinsatsen på någon nyare bil, men på Laguna I så var man tvungen att lossa någon skruv på insidan efter att ha lossat innerskärmen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
staffanw
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2013, 14:47
Location: Hässelby

Re: Byta tankluckan på en Clio III -09

Post by staffanw »

Hej Albert,
ja o-ringen är inga problem att lossa och den håller ingenting utan tätar endast för själva tanklocket. Jag mistänker också att det är något mer än de tre skruvarna som håller insatsen, men vill vara säker innan jag börjar demontera innerskärmar. ;-)

Mvh
/Staffan
Staffan Winström
staffanw
Posts: 6
Joined: 01 Sep 2013, 14:47
Location: Hässelby

Re: Byta tankluckan på en Clio III -09

Post by staffanw »

Starbright wrote:Det var inte igår man böt en tankluckeinsats kan jag ju säga...

Men i vanliga fall så brukar den sitta med ett antal skruvar + ett antal clips/hakar runt om insatsen. Ta ett plastben eller dyligt och lirka längs med kanten skall du se att den släpper.

Går inte det blir jag nog tvungen att kika i rephandboken för korrekt förfarande.

/Johnny
Tack Johnny,
det var som du misstänkte. Fyra clips satt runt insatsen och en smörkniv lossade dem. Jag tittade på den nya insatsen och då var det uppenbart hur clipsen satt och var smörkniven skulle stickas in. Tyvärr så fungerar inte heller låssprinten och den var nog anledningen till att låsarmen bröts av första gången. Så tips på hur man byter/lagar denna (8200312600) mottages tacksamt. Kikat på följande franska tråd http://www.forum-auto.com/les-clubs/ren ... 223-35.htm vilket ger en del vägledning.

/staffan
Staffan Winström
Post Reply