Problem, ABS-lampan lyser & brr-ljud vid start!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br />kan det vara att det var dåligt med olja dårå? för uppe på locket sitter det ju en givare/kännare hur mycket vätska det finns i behållaren,den kan ju fått fnatt när du skruvade av locket osv,
antagligen så vill bilen inte använda abs:en om det är dåligt med olja i systemet?hur mycket olja var det i?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad e det för olja du pratar om? Eller menar du bromsvätska? För jag har samma problem med min R19 16v. Fast min gör så även vid inbromsningar under körning i bland.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"Gör så", vad menar du, att den slår i pedalen? Om det inte är halt och ABS-en arbetar så kan det vara en givare som sitter för långt från kuggkransen. Troligen vid något framhjul, där är de mest utsatta.
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vargen</i>
<br />börja leta på skroten?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Menar att den låter grrr vid inbromsning på torr mark och att pedalen vibrerar... men min abs lampa tänds inte. Vet inte vad det är men de bara kom utan att jag gjorde nåt.
peter
Posts: 15
Joined: 28 May 2003, 22:53
Location: Sweden

Post by peter »

Bromsproblem på laguna verkar vara nåt man får ta. Upplever samma med min laguna -98, då är ändå en givare fram bytt i december 2003. ABS-lampan tänds ej. Talat med Dennis, det kan vara endera "kransen" (inbyggd i hjullagret om jag fattar det rätt), eller att man skall lufta bromssystemet vilket man måste ha "diagnostic equipment" är detta möjligt endast via märkesverkstan? Har som ngn annan sa inget flyt med kontakten med dessa "volvomekar". Skall bli intressant att följa hur det går för oss med bromsproblemen. Imorgon skall jag skruva av och på locket till b-behållaren och kika ner.
I haynes finns det 1 bild på givaren, där ser man "kransen". Men om man nu har den inbyggd i hjullagret? Någon som vet om det finns bilder på detta kanske rentutav på forumet. Eller någon som har bytt dessa hjullager för jag antar att man skall byta parvis eller som kan tipsa om andra ideer.
Tacksam för alla tips
/Peter
Post Reply