Problem, ABS-lampan lyser & brr-ljud vid start!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Problem, ABS-lampan lyser & brr-ljud vid start!

Post by vargen »

Tjo, när jag startar så brrr:ar bromspedalen och det låter nånstans under bromsvätskebehållaren..

OCH! ABS-lampan lyser samt det halvkomiska felmeddelandet "ABS system malfunction, however the regular breaking system is still in use, please turn to nearest renault dealer for consulation"

Har kollat säkringen och bromsvätska, finns det något som heter ABS-vätska??

Men det kanske är en sensor? men ljudet är ju mer oroväckande, och jag som ska köra hem från Uppsala imorgon i snö/regn och minus två grader=underkylt! passande dag :(

allt började när jag körde ner hit i fredags, dum som jag var for jag inte på Renault här nere idag å kollade upp det.. får väl köra försiktigt [xx(] (hur man nu ska orka göra det) [:p]
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Det finns ingen speciell ABS-vätska, det är bromsvätskan som reglerar både normalt och ABS. ABS är ju att det finns ett system som i korta intervall kopplar bort trycket till en eller flera bromsar när hastigheten på hjulen skiljer sig för mycket (låsning). Jag skulle gissa att det är antingen glappkontakt i kabeln från en givare eller att en givare har gått sönder.
Du har vanliga bromsar utan ABS, om du bromsar försiktigt och planerar din körning så att du inte behöver tvärnita så går det bra att köra!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Jo, det här är ju första bilen med ABS som jag haft så det ska nog gå riktigt bra.. men det är ju synd att det skulle bli ett så jobbigt väglag..

Jag hoppas på glappkontakt då.. hörde att givare var tokdyra..

men det jag är mest orolig är ju ljudet.. det vibrerar oroväckande i pedalen..
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Har aldrig varit med om det. Kan det vara så att det är någon testfunktion? ABSen vibrerar ju i sig i bromspedalen genom att den pulsar bromsningen (märks om man bromsar hårt på halt väglag). Låter det hela tiden eller är det bara vid själva starten? Om det bara är vid start så är det säkert inget att oroa sig för!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Det var bara vid start.. fem sekunder.. å ja, det vibrerade ungefär precis som det gör när man bromsar ch ABS slår i.. hsh så skruvade jag upp locket på bromsvätskan för å kika hur det såg ut.. å när ajg skruvade tillbaks locket så lyste ingen ABS-lampa, pedalen vibrerade inte vid start och inte heller någon syntetisk röst som skrämmer livet ur en ;) så jag kunde allt köra hem utan att oroa mig för det.. och tur var väl det för sktivädret som var runt Gävle var av sällan skådat slag, vägen var helt täckt av is, konvojer efter plogbilarna, snöstorm OCH kraftiga vindbyar lite då och då.. som tur var var det bara en ca 10 av mina 60 mil igår ;)
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

kan det vara att det var dåligt med olja dårå? för uppe på locket sitter det ju en givare/kännare hur mycket vätska det finns i behållaren,den kan ju fått fnatt när du skruvade av locket osv,
antagligen så vill bilen inte använda abs:en om det är dåligt med olja i systemet?hur mycket olja var det i?
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br />kan det vara att det var dåligt med olja dårå? för uppe på locket sitter det ju en givare/kännare hur mycket vätska det finns i behållaren,den kan ju fått fnatt när du skruvade av locket osv,
antagligen så vill bilen inte använda abs:en om det är dåligt med olja i systemet?hur mycket olja var det i?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad e det för olja du pratar om? Eller menar du bromsvätska? För jag har samma problem med min R19 16v. Fast min gör så även vid inbromsningar under körning i bland.
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br />kan det vara att det var dåligt med olja dårå? för uppe på locket sitter det ju en givare/kännare hur mycket vätska det finns i behållaren,den kan ju fått fnatt när du skruvade av locket osv,
antagligen så vill bilen inte använda abs:en om det är dåligt med olja i systemet?hur mycket olja var det i?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad e det för olja du pratar om? Eller menar du bromsvätska? För jag har samma problem med min R19 16v. Fast min gör så även vid inbromsningar under körning i bland.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bromsoljan!
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

behållaren var full... men det löste sig ju när jag skruvade på den.. sen dess har inte problemen uppstått igen.. så ja, förhoppningsvis var det bara givaren där i.. det enda jag kunde konstatera var att packningen låg lite på sniskan.. men ja.. jag ids ju inte ta den till nån service om det inte händer igen..
Team_Hink_Racing
Posts: 271
Joined: 05 Feb 2003, 17:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Team_Hink_Racing »

kan säkerligen vara givaren som kände på nått konstigt sätt att det inte fanns nån olja i behållaren(som det nu gjorde)och då tyckte att vii kan inte andvända ABS:en nu för det finns ingen olja,
vad bra att dom franska bilarna lager sig själva...[:)]
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

visst är det.. speciellt eftersom vädret nu var som det var runt gävle..
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Robert</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Team_Hink_Racing</i>
<br />kan det vara att det var dåligt med olja dårå? för uppe på locket sitter det ju en givare/kännare hur mycket vätska det finns i behållaren,den kan ju fått fnatt när du skruvade av locket osv,
antagligen så vill bilen inte använda abs:en om det är dåligt med olja i systemet?hur mycket olja var det i?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad e det för olja du pratar om? Eller menar du bromsvätska? För jag har samma problem med min R19 16v. Fast min gör så även vid inbromsningar under körning i bland.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Bromsoljan!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag antar att bromsvätska och olja är sammsa sak eller?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ja det är det..
Robert
Posts: 26
Joined: 21 Dec 2002, 18:41

Post by Robert »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br />ja det är det..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Då kan jag säga att fylla på olja hjälpte inte för min del när jag hade dessa problemen... Troligen är de abs-pumpen som låter i bland när jag bromsar sa dem på verkstaden.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

börja leta på skroten?
Post Reply