Problem med att starta clio 1999

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kallefoppa
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2013, 19:37
Location: Segeltorp

Problem med att starta clio 1999

Post by kallefoppa »

Hej!
Jag har haft en del problem med att få igång min Clio från 99. Ibland startar den helt felfritt men ofta så tar det ett tag innan jag får igång den. När jag vrider om nyckeln hörs ett "hostande" läte som att bilen försöker starta men inte klarar av det fullt ut. Detta sker framför allt när det är kallt eller fuktigt ute.
Fick först rådet att byta ut batteriet och de första dagarna startade bilen felfritt, sen kom problemen tillbaka så blev rekommenderad att byta ut tändstiften och åter igen funkade bilen bra i ett par dagar innan problemen återkom. Är det någon som vet vad det är som kan vara fel och om det är något som är enkelt att åtgärda själv eller om man behöver lämna in bilen för service. Hur mycket tror ni att det skulle kosta att åtgärda problemet? Med tanke på bilens ålder är det ju inte värt att göra allt för stora investeringar.
/Kalle
Karl Forsberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Problem med att starta clio 1999

Post by Starbright »

För att du skall kunna få ngn hjälp bör du nog uppdatera med vad du har för motor i bilen.

Absolut vanligaste felet när bilen inte vill starta så är det den berömda tändlägesgivaren som sitter precis i bakkant på motorn där växellådan är ditskruvad. Finns flera ja faktiskt nog snart 100 olika trådar om detta problem. Finns även bilder på just vart denna givare sitter.

detta är det vanligaste felet men det måste inte vara detta felet på just din bil. Men innan vi får ngn info om motor och lite mer tydligare beskrivning på ditt fel så är det svårt att ge mer hjälp

/Johnny
Johnny Söderström
kallefoppa
Posts: 2
Joined: 08 Sep 2013, 19:37
Location: Segeltorp

Re: Problem med att starta clio 1999

Post by kallefoppa »

Okej. Tack så mycket.

Här kommer lite mer info:
Reanult Clio 1,4
75hk
Motoreffekt 55kW
Bensindriven
Manuell
Tillverkad 1999

Som sagt så hörs ett "hostande" läte de gångerna bilen inte vill starta direkt när nyckeln vrids om. Jag tolkar det som att bilen försöker starta men någon del i start proceduren funkar inte riktigt som den ska. Ibland går det lättare om man gasar i samband med start. Så småningom får man alltid igång bilen på detta sätt.
Karl Forsberg
Post Reply