Hostande Megane -97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hskoog
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2004, 17:55
Location: Sweden

Hostande Megane -97

Post by Hskoog »

Jag har problem med min Megane 97:a sen en tid tillbaka. Den hostar och hoppar när man släpper gasen eller bara ger lite lite gas. Om man kör i 90 med normal gas går bilen bra. Om man trycker ner gasen när den hackar så går den normalt. Igår dog hela bilen när jag körde på 2:an och släppte gasen för att svänga. Vad kan detta bero på?

/H
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Min gissning är tomgångmotorn! Smörj upp den till en börja med. Även tjuvluft är en möjlighet. Har du bytt tändstift nyligen?
Hskoog
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2004, 17:55
Location: Sweden

Post by Hskoog »

Gjorde 10.500-milsservice i somras och jag tror att dom bytte tändstift då, men jag är inte säker. Får kolla upp det.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Ok, knacka lite på tomgångsmotorn när den hostar och se om den rättar till sig då. Smörj i så fall upp den. Spruta startgas runt slangar för att se om någon läcker (jag tror inte så mycket på det egentligen...).
Hskoog
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2004, 17:55
Location: Sweden

Post by Hskoog »

Ursäkta en dum fråga men var sitter tomgångsmotorn? /Helena
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Kolla vacumslangen mellan insuget och tryckventilen(svart liten låda som det står GM på med en kabel och en slang, sitter oftast på torpedväggen). Brukar bli dålig intill nippeln på insuget.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Kolla vacumslangen mellan insuget och tryckventilen(svart liten låda som det står GM på med en kabel och en slang, sitter oftast på torpedväggen). Brukar bli dålig intill nippeln på insuget.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja det är klart att den strular om det står GM på den, den passar inte i en fransk bil,har en kompis som säger det som går sönder på en renault står det made in germany på[:D]
Hskoog
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2004, 17:55
Location: Sweden

Post by Hskoog »

Har kört bilen idag (för första gången på nästan två veckor) och nu gick den faktiskt riktigt bra, MEN en lampa, som i instruktionsboken heter Driftstörningsvakt, lyste nästan hela tiden. När jag startade bilen så hostade den ganska rejält men så fort jag tryckte lite på gasen så gick den bra. Lyser den av någon annan anledning eller är det samma problem tro? Det var likadant sist jag körde (efter att jag haft batteriet urkopplat några timmar) och då gick bilen också bra. När den stått en timma och jag sedan körde iväg igen så lyste inte lampan och då hostade bilen igen./Helena
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hskoog</i>
<br />Ursäkta en dum fråga men var sitter tomgångsmotorn? /Helena
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Är det som på min så sitter den ovanför insuget, till vänster i färdriktningen. En metallcylinder med elkontakt och svart gummislang in och ut (ca 1,5 cm i diameter).
Hskoog
Posts: 14
Joined: 22 Feb 2004, 17:55
Location: Sweden

Post by Hskoog »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Kolla vacumslangen mellan insuget och tryckventilen(svart liten låda som det står GM på med en kabel och en slang, sitter oftast på torpedväggen). Brukar bli dålig intill nippeln på insuget.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tusen tack för ditt tips! Det var alldeles riktigt så att det var en spricka på ett par millimeter i slangen ill lådan som det står GM på. Sprickan var en cm från själva lådan så vi bara skar av den och satte på den igen. Frågan är om det kommer hålla eller om den lossnar för att det blev lite mer spänt? Tror du att vi behöver byta slangen? och i så fall vad kan en sådan kosta? /H
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Vacumslang kostar väl någon tia metern skulle jag tippa på...
Ett tips är att byta ut alla vakumslangar när du ändå håller på.. Om en har torkat bör väl resten vara torra de med.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

köp i nån cool färg när du ändå håller på ;)
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Kul när man kan hjälpa till!! Precis som du säger så brukar slangen bli lite för spänd när man kapar av den(med samma problem som följd). Som Mr.Pink säger så är ju detta inga dyra grejor, bara att köpa på löpmeter. Jag tror dock inte att det är någon fara med dom andra slangarna, brukar bara vara denna vacumslangen som strular. Vet inte om den är aningen för spänd från början eller om det är något annat som gör att den spricker. Vill du absolut ha original slangen så kan jag fixa fram art nummer och pris om du vill.
Post Reply