megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mcameron
Posts: 2
Joined: 01 Oct 2013, 18:39
Location: segeltorp

megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by mcameron »

Hej!
Ny medlem med udda problem som jag hoppas någon känner igen.
Jag har en megane kombi med 2.0 motor och sexväxlad låda från 2005 med ett fel som jag inte blir riktigt klok på. När bilen stått en stund avstängd, så får jag ett missljud när jag sen åker iväg. Det kommer inte direkt utan verkar slå till precis när man når 10 km/h. Ljudet kommer framifrån och börjar med ett klonk som om något slår i eller ur. För att sedan minska i volym och tystna vart efter man rullar vidare. KLONK KLOnk KLonk Klonk klonk....
Ljudet är max någon sekund långt och sen borta. Det låter roterande om ni förstår vad jag menar :oops: Efter att detta hänt är det tyst tills man ställer ifrån sig bilen avstängd en liten stund. Har problem med AC:n (gas finns men ingen kyla) kanske har med det att göra?

Hur som helst skulle jag verkligen uppskatta om någon som känner igen fenomener kanske kan berätta om de känner till var jag ska börja felsöka.

Mvh
Micke
Micke Cameron
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by Lalo59 »

Hej.

Det låter som det är ditt broms system som krånglar?
Men du antyder att ljudet kommer när du lagt in 1 växel och mjukt gasar iväg?
Kanske ändå någon sida av broms systemet ligger och gnager?
Eller handbromsen som ej går i retur?

Någon annan kan säkerligen komplettera med ännu bättre förslag!

Med vänlig hälsning:LG
mcameron wrote:Hej!
Ny medlem med udda problem som jag hoppas någon känner igen.
Jag har en megane kombi med 2.0 motor och sexväxlad låda från 2005 med ett fel som jag inte blir riktigt klok på. När bilen stått en stund avstängd, så får jag ett missljud när jag sen åker iväg. Det kommer inte direkt utan verkar slå till precis när man når 10 km/h. Ljudet kommer framifrån och börjar med ett klonk som om något slår i eller ur. För att sedan minska i volym och tystna vart efter man rullar vidare. KLONK KLOnk KLonk Klonk klonk....
Ljudet är max någon sekund långt och sen borta. Det låter roterande om ni förstår vad jag menar :oops: Efter att detta hänt är det tyst tills man ställer ifrån sig bilen avstängd en liten stund. Har problem med AC:n (gas finns men ingen kyla) kanske har med det att göra?

Hur som helst skulle jag verkligen uppskatta om någon som känner igen fenomener kanske kan berätta om de känner till var jag ska börja felsöka.

Mvh
Micke
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
mrJakobsson
Posts: 9
Joined: 22 Mar 2013, 20:33
Location: Värmdö

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by mrJakobsson »

Eller så är det ABS-systemets självtest som låter lite och kan kännas i bromspedalen.
Magnus Jakobsson
Laguna III 2.0 dCi 4-control
ZOE
jackblack
Posts: 77
Joined: 04 Sep 2009, 22:05
Location: Karlskoga

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by jackblack »

mrJakobsson wrote:Eller så är det ABS-systemets självtest som låter lite och kan kännas i bromspedalen.

Precis :racesmile:

vad gäller ac...jag hade problem med tryckgivaren och fick byta ut den,kanske du har samma fel :roll:
Jack Black
mcameron
Posts: 2
Joined: 01 Oct 2013, 18:39
Location: segeltorp

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by mcameron »

Tack för alla förslag och ideer!
Lite tankar om detta:

VVT drevet känns inte helt rätt då felet dyker upp vid en specifik hastighet, inte ett specifikt varvtal. Ljudet uppstår vid 10 km i timmen oavsett växel.

Kärvande bromsar är det antagligen ej eftersom det är knäpptyst upp till 10 km/h sen bankar det loss. Med det sagt så kan säkert kärvande bromsar bidra om det är abskontrollen som slår till.

ABS självkontrollen känns som en "vinnare"! Kanske i sammkörning med lite kärva bromsar (de skulle nog behöva lite översyn). Att den slår till vid så låg hastighet känns vettigt. Att det dyker upp när bilen stått en stund skulle kunna vara att någonting kärvar när det är kallt eller att självkontrollen på något sätt triggas efter en stunds stillastående (annars kan man tänka att den gårr konstant vid t ex kökörning).

Är det någon som vet om jag kan testa detta på något sätt?

AC tryckgivaren? Hur kan jag kontrollera denna?

Oerhört tacksam för hjälpen! :D
Micke Cameron
Jomavari
Posts: 6
Joined: 13 May 2011, 11:12
Location: Göteborg

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by Jomavari »

Hej!
Det har gått en tid sedan du hade skrivit om ditt problem.
Jag tror att det är vvt drevet, men det intressanta är att veta vad det var för fel. Själv tycker jag att vi alla för mer erfarenhet om du och alla skriver vad som orsakade deras problem, för att lära oss mer.
Så jag hoppas att du kan berätta vad det var då jag har liknande problem.
MVH
José Varas.
José Varas
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Jag har nyligen köpt en nyare Renault och jag upplever samma KLONK som du skriver om.

När bilen har varit avstängd och man då öppnar upp den i just 1 gången i just ca 10 km i timmen.
Har även märkt att belysningen i instrumentbrädan under någon sekund får ett belastnings-rus.
Som att något går igång???
Fläkt?
ABS Systemet?

Jag har absolut ingen aning!!!

Märkligt är det i.a.f

För att bringa klarhet måste man nog med en mobilkamera filma inne i motorhuvud på en så kallad motorbänk eller motorutprovning???

Någon annan som har något mer att tilläga???

Med vänlig hälsning:LG
mcameron wrote:Hej!
Ny medlem med udda problem som jag hoppas någon känner igen.
Jag har en megane kombi med 2.0 motor och sexväxlad låda från 2005 med ett fel som jag inte blir riktigt klok på. När bilen stått en stund avstängd, så får jag ett missljud när jag sen åker iväg. Det kommer inte direkt utan verkar slå till precis när man når 10 km/h. Ljudet kommer framifrån och börjar med ett klonk som om något slår i eller ur. För att sedan minska i volym och tystna vart efter man rullar vidare. KLONK KLOnk KLonk Klonk klonk....
Ljudet är max någon sekund långt och sen borta. Det låter roterande om ni förstår vad jag menar :oops: Efter att detta hänt är det tyst tills man ställer ifrån sig bilen avstängd en liten stund. Har problem med AC:n (gas finns men ingen kyla) kanske har med det att göra?

Hur som helst skulle jag verkligen uppskatta om någon som känner igen fenomener kanske kan berätta om de känner till var jag ska börja felsöka.

Mvh
Micke
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: megane 2005 2.0 missljud vid 10 km i timmen

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Genom att jag själv har en likadan bilmodel som du så upplever jag samma klonk.
För 2 dagar sedan fick jag min bil bedömd av en mekaniker.
Som sa att detta klassiska ( Klonket ) kommer efter att du från avstängd motor och startar den och mjukt åker iväg.
Han sa att det är ABS enheten som går igång och att det är alldeles normalt för just denna modell vi har.

Lite sent svar men dock ändå ett svar.

Lycka til.

Önskar dig :LG

mcameron wrote:Hej!
Ny medlem med udda problem som jag hoppas någon känner igen.
Jag har en megane kombi med 2.0 motor och sexväxlad låda från 2005 med ett fel som jag inte blir riktigt klok på. När bilen stått en stund avstängd, så får jag ett missljud när jag sen åker iväg. Det kommer inte direkt utan verkar slå till precis när man når 10 km/h. Ljudet kommer framifrån och börjar med ett klonk som om något slår i eller ur. För att sedan minska i volym och tystna vart efter man rullar vidare. KLONK KLOnk KLonk Klonk klonk....
Ljudet är max någon sekund långt och sen borta. Det låter roterande om ni förstår vad jag menar :oops: Efter att detta hänt är det tyst tills man ställer ifrån sig bilen avstängd en liten stund. Har problem med AC:n (gas finns men ingen kyla) kanske har med det att göra?

Hur som helst skulle jag verkligen uppskatta om någon som känner igen fenomener kanske kan berätta om de känner till var jag ska börja felsöka.

Mvh
Micke
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply