Släcka serviselampan megane phas

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
megane phas
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2013, 15:58
Location: Jönköping

Släcka serviselampan megane phas

Post by megane phas »

Efter "privat" utförd service så vill jag nu kunna släcka service lampan.
Har hört mig för hos verkstan, men dom vill inte "bara" släcka lampan eftersom dom inte utfört servicen.

Gogglade lite och hitta ett filmklipp på youtube, där dom visade att man kunde fixa detta genom att bläddra fram till service due på färddatorn och sen hålla inne knappen som man nollar trippen med.
So far so good, och nu står det att det är 3000 mil till nästa service :)
MEN lampan lyser ju fortfarande, varför?

Jag kan absolut inget om bilar, men funderade på om det kanske kunde hjälpa att koppla ur batteriet en stund?

Något som har något förslag?

Tacksam för snabbt svar.
// Sofia

Kanske ska tillägga att det är årsmodell 2006 (om det har nån betydelse)
Sofia Backeus
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Släcka serviselampan megane phas

Post by Starbright »

Ingen annan lampa som lyser?

Servicelampan behöver inte betyda att det är service som skall göras.
Det kan lika gärna vara tomt på spolarvätska, en trasig lampa, en annan styrenhet som har ngt fel på sig.

Som du själv sade så verkar servicemätaren vara nollad så ngt annat är orsaken till att service lyser.
Johnny Söderström
megane phas
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2013, 15:58
Location: Jönköping

Re: Släcka serviselampan megane phas

Post by megane phas »

Trodde jag hade kommit på felet. Har kopplat ur airbagen med den manulla knappen på instrumentbrädan, tänka att om jag vred tillbaka knappen till on-läget igen, så skulle problemet va löst.
Men icke, varningslampan för airbagen slocknar inte heller, bara det lilla ikonen över radion.
Börjar tro att det är nåt glapp nånstans, som gör att dom inte slocknar.
Har försökt känna o titta på kablarna under förarstolen, men ser inget uppenbart.

Nåt tips någpn?
Sofia Backeus
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Släcka serviselampan megane phas

Post by Starbright »

Airbag-lampan skall ej lysa pga att du kopplar ur passagerar-airbagen, den tänds bara om ngt är fel i systemet. Hjälper det inte att röra lite på sladdarna/kontakterna under stolarna kanske du har ett avbrott ngnstans. För att säkert få veta måste en diagnosdator kopplas in som kan ta reda på orsaken.

Låter det lite rasslande när du svänger på ratten? evt har rattrullen gått av isf, det e ganska vanligt när bilen blivit lite äldre. Då kommer lampan lysa pga avbrott på kablarna.
Johnny Söderström
Post Reply