Scenic II -05. Vad är detta för fäste?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sean8277
Posts: 2
Joined: 18 Oct 2013, 14:25
Location: Västerås

Scenic II -05. Vad är detta för fäste?

Post by Sean8277 »

Sonen har bytt kamrem, dephaser, o-ring till motorvärmaren och lite annat på sin mammas 2,0 bensin Scenic från 2005. Fronten var även väck. Av olika skäl tog det cirka två veckor mellan demontering och hopmontering.

När han var klar med allt upptäcktes ett fäste som han missat att återmontera och glömt var det satt. Var ska det sitta? Det låg ihop med grejerna som togs ur höger hjulhus, så troligtvis sitter det där inne någonstans. Vi har tagit bort innerskärmen och försökt lokalisera var fästet ska sitta men hittar inget.

Bilen går hur bra som helst utan fästet, och inget låter illa eller verkar sitta löst. Det är dock ett kraftigt fäste och har säkert någon funktion, det känns inte bra att köra utan det. Det är skruvat med två stycken M10 med 16 mm skalle.

Det finns en Renault-logga och ett nummer på det, gissar att det är någon slags artikelnummer. 339122A. Jag tog fästet till Bilia här i Västerås. Dom var hjälpsamma, men dom kunde inte söka på artikelnummer i sin databas (!) och en mekaniker kände inte igen det. Det är dock helt säkert att det kommer från där här bilen, eftersom det inte meckats Renault förut i garaget.

Någon?

Image
Jan Söderman
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Scenic II -05. Vad är detta för fäste?

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Mitt initiala råd till dig är att du tar denna del till en bildemonteringsfirma och försöker få dem att kunna positionera den till denna nu servade bil.

Lycka till.

Med vänlig hälsning:LG
Sean8277 wrote:
Det finns en Renault-logga och ett nummer på det, gissar att det är någon slags artikelnummer. 339122A. Jag tog fästet till Bilia här i Västerås. Dom var hjälpsamma, men dom kunde inte söka på artikelnummer i sin databas (!) och en mekaniker kände inte igen det. Det är dock helt säkert att det kommer från där här bilen, eftersom det inte meckats Renault förut i garaget.

Någon?

Image
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
janeno
Posts: 2
Joined: 11 Nov 2013, 22:23
Location: Skokloster

Re: Scenic II -05. Vad är detta för fäste?

Post by janeno »

Det där fästet sitter i bakkant på ac-kompressorn och motorblocket.
Jan Enojärvi
Sean8277
Posts: 2
Joined: 18 Oct 2013, 14:25
Location: Västerås

Re: Scenic II -05. Vad är detta för fäste?

Post by Sean8277 »

Den infon tackar jag å det varmaste för. Då vet jag var vi ska leta.

janeno wrote:Det där fästet sitter i bakkant på ac-kompressorn och motorblocket.
Jan Söderman
Post Reply