startspärr på scenic -98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
pelleph
Posts: 2
Joined: 29 Oct 2013, 20:14
Location: sandviken

startspärr på scenic -98

Post by pelleph »

får starta min bil med en fyrsifrig cod varje morgon för att jag måste öppna bilen med nyckel .har hört att de ska finnas en återställningsknapp i motor utrymmet . någon som ve?
peter hedqvist
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: startspärr på scenic -98

Post by Starbright »

Detta stämmer ej.

Funkar inte fjärrkontrollen kommer heller inte startspärren att avaktiveras.

Anitingen fungerar inte nyckeln, mottagaren eller dekodern. Finns flertalet trådar om detta.
Johnny Söderström
pelleph
Posts: 2
Joined: 29 Oct 2013, 20:14
Location: sandviken

Re: startspärr på scenic -98

Post by pelleph »

jag kan låsa upp med nyckel, men bara för att jag inte kan låsa upp med en nyckeltryckning måse jag slå in en fyrsifrig cod som jag fick av den jag köpte bilen av, anars startar inte bilen,man håller in låsknappen ett visst antal binkningar på en lampa på instrumentpanelen ,sen startar bilen,lite jobbigt på morgonen, hört att de ska gå att återställa hur?
peter hedqvist
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: startspärr på scenic -98

Post by Joakim16v »

Det starbright menar är att det inte finns en återställningsknapp. För att komma tillrätta med felet behöver det kollas upp om det är mottagare, nyckel eller dekoder som inte fungerar.

Om du har en IR-nyckel är det första testet du kan göra väldigt enkelt. Prova att kolla på IR-dioden genom en mobilkamera när du trycker på knappen. Lyser den inte då är det troligen där felet ligger.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: startspärr på scenic -98

Post by Tony »

pelleph wrote:jag kan låsa upp med nyckel, men bara för att jag inte kan låsa upp med en nyckeltryckning måse jag slå in en fyrsifrig cod som jag fick av den jag köpte bilen av, anars startar inte bilen,man håller in låsknappen ett visst antal binkningar på en lampa på instrumentpanelen ,sen startar bilen,lite jobbigt på morgonen, hört att de ska gå att återställa hur?
Återställning görs genom att laga felaktiga komponenter
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jude
Posts: 2
Joined: 08 Nov 2013, 12:01
Location: Hedemora

Re: startspärr på scenic -98

Post by Jude »

Vad menas med att slå in en 4-siffrig kod? Var gör man det någonstans?
Bengt Lindberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: startspärr på scenic -98

Post by Starbright »

Tror det står i instruktionsboken...


Du använder helt enkelt centrallåsknappen inne i bilen och medans du trycker in den så blinkar startspärrslampan ett antal blinkningar som motsvarar en siffra i koden.
Johnny Söderström
Post Reply