Bromspedalen sjunker ner megane 99

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by Hosseal »

Hej!

Det går att trycka ner bromspedalen när motorn är igång men inte när mortorn är avstängd. Jag har luftat systement många gånger utan resultat. Jag har köpt en begangnad bromsservo, och byt den, utan redultat. Nu har jag köpt en huvudcylinder och ska byta den. Vad kan vara broblemet. Det min dötters bil och både jag och hon håller på att bli galna [smilie=117.jpg] .

Snälla hjälp :cry: :cry:
Hossa A
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by Joakim16v »

Kan du beskriva känslan i pedalen lite mer? Med motorn igång, tar det först emot sedan sjunker den långsamt mot golvet eller går den hela vägen direkt?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Re: Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by Hosseal »

Joakim16v wrote:Kan du beskriva känslan i pedalen lite mer? Med motorn igång, tar det först emot sedan sjunker den långsamt mot golvet eller går den hela vägen direkt?

När motorn är igång sjunker den ner inte av sig själv utan det känns inga motstånd när jag trappar på den. Den kommer tillbaka när jag lyftar foten.
Hossa A
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Re: Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by Hosseal »

Nu har jag bytt huvudcylinder och luftat enligt ordning fv bh fh bv medan mortorn är på gång utan resultat. Nu ska jag vänta ca en timme och luftar systemet igen.


Har ni förslag på vad det kan vara för problem. Vill inte lämna bilen till Renault.
Hossa A
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by hkc616 »

Varför ha motorn igång när du luftar? och ordningen fv bh fh bv känns ologisk.

Vad exakt är felet du upplever? Går pedalen i botten till slut om du trycker på den länge?

/Fredrik
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Re: Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by Hosseal »

hkc616 wrote:Varför ha motorn igång när du luftar? och ordningen fv bh fh bv känns ologisk.

Vad exakt är felet du upplever? Går pedalen i botten till slut om du trycker på den länge?

/Fredrik
Så här läste jag någonstans med luftning, men jag har provat alla varianter med luftning utan resultat. En verkstad här i byn hjälpte mig med luftning med en "riktig maskin".

Ja pedalen är hård när mortorn är stängd men så fort jag startar morton då blir inget motstånd i pedalen.

Nu har jag köpt en hel ny huvudcylinder utan resultat. men det jag märkte efter bytet av huvudcylinder att den fv hjultet låser sig och blir varmt. men problemet med pedalen kvarstår.
Hossa A
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by Dennis »

Kan vara så att du måste aktivera absventilerna i hydralblocket med diagnosinstrumentet då du bytt huvudcylinder. Lite olika beroende på vilket abs-system du har.

Självklart är pedalen tungtrampad när motorn är avstängd, var ifrån får du vaccum till bromsservot då??
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Hosseal
Posts: 44
Joined: 05 Aug 2005, 07:07
Location: Säter

Re: Bromspedalen sjunker ner megane 99

Post by Hosseal »

Nu har jag bytt brosslangar och börjar bromsarna fungerar som de ska fast båda fram hjulen låser sig och blir otroligt varma, När jag tagit bort hjulet märkte att bromsoket har kärvat [smilie=001_07.gif] [smilie=001_07.gif] [smilie=001_07.gif]
Hossa A
Post Reply