"Injection fault" Vel Satis 2.0T

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Meantek
Posts: 15
Joined: 09 Nov 2013, 19:54
Location: Tumba

"Injection fault" Vel Satis 2.0T

Post by Meantek »

Hallå alla glada,

Jag bestämde mig i sensomras för att sikta hagelbrakaren mot foten och trycka av - jag köpte mig en Vel Satis 2.0T. Från Nederländerna. För 1250€. Det gick fint tills jag hade betalt, kan man säga, när jag rullade ut genom porten fick jag ett fint gult meddelande med texten "Injection fault" och limp mode.

En smula trixande hos återförsäljaren senare försvann felet, men det lagade snarast sig själv än genom våra försök. Felkoden bilen gav (och fortfarande ger) är vevaxelgivare, men denna är bytt utan framgång.

Bilen funkar fint om man kopplar loss batteriet en stund med alla övriga nackdelar det för med sig, men återkommer vid nästa start av bilen, i princip varje gång. Jag har haft isär e-gasmodulen och tätat den lite extra för att se till att det inte kommer in fukt, men jag tyckte allting i den såg fasligt rent och prydligt ut.

Är det månne någon som har en potentiell lösning på problemet? Jag vill hemskt gärna regga in monstret och börja köra, alla idéer uppskattas. :)
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: "Injection fault" Vel Satis 2.0T

Post by Joakim16v »

Har du kollat kablaget till vevaxelgivaren?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Meantek
Posts: 15
Joined: 09 Nov 2013, 19:54
Location: Tumba

Re: "Injection fault" Vel Satis 2.0T

Post by Meantek »

Inget glapp vad jag märkt, åtminstone, det är inte helt o-klurigt. Signal får den ju också, eftersom den går igång och runt.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: "Injection fault" Vel Satis 2.0T

Post by Robin »

In med dator och läs av felkoder och även varvtal när bilen är igång. Borde få felkoder där om det glappar i givaren.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply