Laguna -97 svårväxlad med kall motor.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Laguna -97 svårväxlad med kall motor.

Post by belzebub »

Hej,
Är det någon som kan ge mig lite tips på vad jag kan göra för att bli av med mitt problem:
När jag åker iväg med bilen då motorn är kall så är det väldigt svårt att växla ner till 3an och 2ans växel.
Detta upphör så fort motortempen är uppe i arbetstemperatur.

Kan detta lösas om jag byter oljan i lådan till en som smörjer bättre vid låg temp eller är det någon som har nåt annat bra tips.
Jag hörde nånstans att det hade nåt med synkringar att göra, men jag är inte speciellt insatt i hur en växellåda funkar.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

hum, tror pebe hade problem med något liknande.. testa hojta till honom på icq'n eller nåt.. men visst, du kan ju alltid byta olja, det skadar ju inte :p
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Jag hittar inte Pebes uin.
Om du känner till det så får du gärna maila det till mig.
tack på förhand.
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Ser till min förgrymmelse att Pebe är borttagen ur Club Renaults medlemsregister...
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det är oljan du har i lådan ! Jag kör alltid på vintern (om förhållandena är sådana) 1:an och direkt till 3:an om bilen är kall. Du kan lätt få oanade slitage på lådan annars. 2:ans synkring fungerar inte så bra när lådan är kall. Livslängden på lådan ökar och slitaget minskar. Så kan du köra så när bilen är precis kall så gör det =)
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Robin - bra tips, men det låter ju helt sjukt att behöva göra..
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Kan man inte byta oljan då istället till en som smörjer bättre under kallare förhållanden ?
Som sagt ovan så känns det jäkligt märkligt att behöva köra bilen på det sättet, även om det kanske gör att lådan lever längre.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Jag skulle nog byta olja hsh.. det kan ju aldrig skada..
Post Reply