byta vattenpump på Renault clio 2004.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by brickan »

Hej

Köpte mig en Renault Clio med ny bytt kamaxelrem. Men jag är rädd att de aldrig bytte vattenpumpen samtidigt och att jag kommer att behöva byta den.

Hur komplicerat är det på min Clio ?

Renault Clio 1,2 16 V bensin av 2004 års modell. Någon som gjort det och vet?


Med vänlig hälsning

Janne
Jan Brikell
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by Tony »

brickan wrote:Hej

Köpte mig en Renault Clio med ny bytt kamaxelrem. Men jag är rädd att de aldrig bytte vattenpumpen samtidigt och att jag kommer att behöva byta den.

Hur komplicerat är det på min Clio ?

Renault Clio 1,2 16 V bensin av 2004 års modell. Någon som gjort det och vet?


Med vänlig hälsning

Janne
Kan inte dom men om den inte drivs av någon annan rem än kamremmen så måste du i princip göra om kamremsbytet. OBS du får inte sätta tillbaka en använd kamrem, men om dom bytt löphjulen kan du återanvända dom.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by brickan »

Är det så jäkligt alltsÅ?

hm
Jan Brikell
korianderlime
Posts: 31
Joined: 12 Oct 2011, 21:38
Location: Helsingborg

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by korianderlime »

Ja, Att riva ner och byta kamremen är nödvändigt när du ska byta vattenpump.
MVH
Clio II PHII sportline

Tobias Karlsson
Helsingborg
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by Lalo59 »

Hej.

Håller fullständigt med dig.

På min personbil bytte de bara kamremmen och struntade i att också byta vattenpumpen.
Så efter drygt 2 år och kört bara 6 tusen mil var jag då tvungen att byta kamrem och vattenpump.

Det tog mekaniken över 8 timmar att byta allt.
Men jobbet tack och lov blev super super bra utfört.

Med hjälp av ett metallrör som man håller vid vattenpumpen kunde man vägleda sig till att det var den delen som höll på att krackelera.

Lycka till.

Med vänlig hälsning:LG
korianderlime wrote:Ja, Att riva ner och byta kamremen är nödvändigt när du ska byta vattenpump.
MVH
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by brickan »

Ja.

Idiotiskt. Köpte bilen från Tunby Bilcenter i Västerås med kravet att jag först ville ha kamremmen utbytt, vilket de utförde. Jag kan nu se att de inte bytt vattenpumpen. Nu är det bara att gå och vänta på att skiten rasar :-(


oseriösa bilhandlare :-(
Jan Brikell
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by brickan »

Hur ofta byts kamrem?vattenpump på clio? År och antal mil?
Jan Brikell
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by Stymie »

Kamrem
Byte vid det som kommer först av 5 år resp 12000mil.

Vattenpump
Vid behov.

Det tråkiga är att om vattenpumpen skär så ryker även remmen, därmed får man ventilsallad. Nu har jag ingen aning om hur långt din bil gått, men jag

1. klagat på säljaren
2. lyssnat på vattenpumpen med jämna mellanrum (LG nämner avlyssning m.h.a rör (eller träpinne), vilket faktiskt fungerar rätt bra). Därmed haft koll på pumpens status.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
brickan
Posts: 31
Joined: 03 Sep 2013, 22:24
Location: Fagersta

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by brickan »

Hej igen

OK. Min bil har bara gått 7000 mil och kamremmen byttes i våras (men inte vattenpumpen) när jag köpte bilen så det borde väl vara lugnt ett tag framåt om jag förstått saken rätt.

Vad jag förstått brukar det väl för det mesta höras när vattenpumpen håller på att ryka, eller?

Hur menar ni att man gör med järnröret för att lyssna på om vattenpumpen håller på att gå sönder? Bara håller i mot vattenpumpen alltså?

klaga på bilsäljaren är nog inte stor ide. Jag ringde honom, men han bara spelade dum och lät som han inte förstod någonting.

Vilket elände om vattenpumpen skulle ryka och ventilerna med det. Inte kul att gå och vänta på liksom.

Min bil är ju i väldigt bra skick annars också, så jag hoppas kunna ha den i några år.
Jan Brikell
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: byta vattenpump på Renault clio 2004.

Post by Tony »

Problemet med en vattenpump som drivs av kamremmen är att du inte kommer åt att lyssna på den, utan att ta bort motorfästet och kamremskåpan.
Men man skall nog inte vara för nervös, det är ju inte så att den garanterat går sönder.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply