Kallstartsproblem Renault Megane -98 [LÖST (typ)]

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Kallstartsproblem Renault Megane -98 [LÖST (typ)]

Post by m00nrocket »

Tja,

Har problem med kallstarter och jag har sökt på google som en tok för en lösning. Istället för lösning hittade jag ett foruminlägg som beskriver mitt problem bättre än vad jag kan förklara det, så jag saxar det:
Bilen har börjat bli väldigt svårstartad. Den kan tända till på första försöket och "starta" men är väldigt orolig i varv och dör ofta efter en / två sekunder om man inte duttar till på fullgas snabbt. Då kan den komma igång men går oroligt i varv och hoppar fram i typ 5 sekunder sen börjar den gå bra.

Men annars brukar den inte tända alls utan att man får ge fullgas i typ 2-5 sekunder (varierar lite) och sen hoppar den igång. Oftast alltid på andra försöket när man ger fullgas. Men som sagt så går den alltid oroligt dom första sekundrarna på tomgång och även om man försöker köra direkt så hoppar den oroligt några sekunder.

Men efter detta så brukar den gå bra utan problem.
Problemet är att användaren som skrev detta har inte följt upp i tråden och jag vet inte om han löst sitt problem. Ingen annan i tråden visste vad som var felet. Enligt profilen har han inte varit online sen flera år.

Vad jag har provat är:
*Felkodsökning hos Bilia, inga felkoder hittades.
*Bytt vevaxellägesgivaren (aka TDC, impuls- eller tändlägesgivaren).
*Bytt vattentemperatursensorn (ECT sensor).
*Bytt jordkabel som såg sliten ut.
*Kollat tändstiften som ser torra och fina ut.
*Bytt MAPsensor.
*Mätt styrkan i tändkablarna.
*Bytt bränslefilter.

Är det dessutom minusgrader ute så blir det väldigt mycket mer jobbigare att kallstarta bilen.

Tändstiften samt tändspolar var bytta för ca 1 år sen. Bilen går fint väl vid tomgång och körning. Däremot på senare tid har jag upplevt att motorn tappar kraft vid kraftiga gaspådrag vid låga varv, men detta enbart när motorn är kall! Jag har ingen aning om det finns samband mellan problemen då det sistnämnda dök upp nyligen medan det andra har successivt blivit värre (kanske ihop temperatursänkningen) sedan en längre tid.

Tips?
Last edited by m00nrocket on 23 Feb 2014, 12:08, edited 2 times in total.
Daniel Stark
sir.patrik
Posts: 1
Joined: 13 Jan 2014, 21:57
Location: Arvika

Re: Kallstartsproblem Renault Megane -98

Post by sir.patrik »

Jag har samma problem och hittar inte heller någon "lösning" på nätet...
närmas är någon form av kallstarttempmätare... choke - finns det?
Jan Patrik Ohlson
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Re: Kallstartsproblem Renault Megane -98

Post by m00nrocket »

sir.patrik wrote:Jag har samma problem och hittar inte heller någon "lösning" på nätet...
närmas är någon form av kallstarttempmätare... choke - finns det?
Som jag förstår det är det vattentemp-sensor (ECT-- som jag dessutom bytt) som meddelar datorn vilken temp motorn har och anpassar sig därefter.

Jag börjar undra om insugsluftstemp-sensor är dålig och att den inte känner av utetemperaturen.

Men, seriöst, det kan vara absolut vadsomhelst som är orsaken till problemet. Det är så många komponenter som är inblandade för att starta en bil. Det här är det värsta som kan hända en bilägare då det kostar äckliga pengar att felsöka och byta delar tills man hittar rätt.

Har du provat något? Kan du utesluta något?
Daniel Stark
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Re: Kallstartsproblem Renault Megane -98

Post by m00nrocket »

Har uppdaterat min "gjort"-lista lite:

Provade en annan MAPsensor, mätte styrkan i tändkablarna (vilka var OK) och bytte bränslefilter utan något vidare resultat.

Hursom tänkte jag byta olja i bilen för det är väl dags för det, passar nog på att byta tändstift samtidigt. Om det nu skulle göra någon skillnad.
Daniel Stark
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Re: Kallstartsproblem Renault Megane -98

Post by m00nrocket »

Sådär, jag är tillbaka med en fix... typ.

Skulle byta olja på bilen men jag lyckades spräcka oljetråget vid oljepluggen. Blev tvungen att köpa nytt oljetråg och låta en meck göra bytet åt mig. Tur i oturen så lyckades min meck lösa mitt ursprungliga kallstartsproblem när han bytte oljetråget på min bil.

Jag fattar fortfarande inte hur och vad han kan ha kommit åt när han gjorde sitt jobb, men uppenbarligen glappar det någonstans i motorrummet och han lyckades tydligen glappa tillbaka det omedvetet när han tog bort avgassystem, lyfte motor och vad man nu gör (?).

Att den gamla oljan var så seg att den var svår att starta första gången har jag svårt att tro eftersom den startade klockrent direkt efter om man stängde av den.
Daniel Stark
Post Reply