Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Robin »

Kan ju vara gummitätningen på tändspolen. Visst sitter det nån sån ?!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Robin wrote:Kan ju vara gummitätningen på tändspolen. Visst sitter det nån sån ?!
Japp, den ser dock rätt vettig ut och spolen är ganska ny - liksom de andra.

Hittade info på UK-forumet att det ibland kan vara trasiga slangar till vindrutespolningen som "dränker" motorn, har dock inte spolat rutan på länge men ska kolla i alla fall.

Tydligen kan det även vara si å så med tätningen mellan "baljan" och motorrummet, så att det kan "flöda över" om det regnar för häftigt. Och just det har det gjort två ggr sen jag tog den i trafik för 9 dar sen. Därföre stod den länge under tak.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Jag har nu kollat upp vindrutespolningen utan att finna nått läckage från den. Körde 30 mil i helgen i torrt väder och inget vatten fanns i "brunnen" efter det. Spolade då på vindrutan med öppen huv och inget annat hände än det normala, dvs att vattnet for ned i "baljan". Nu är det regnigt väder så kommer då att kolla vad som händer, för på nått sätt måste ju vattnet ta sig dit, hehe!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by _chrille_ »

Låter som att det kommer in vatten mellan plastskydden som du kan lossa ovan motorn/mellan torkarna (tvådelad) brukar läcka in i skarven. Eller så hänger skiten ner med åldern (som så mycket annat :lol: ) och gummilisten mot huven läcker. Kommer inte ihåg vilken jag hade vatten i men, är det första eller andra spolen från batteriet?

Kan tillägga att jag haft många roliga stunder vid stoppljus :oops: "head banging". Och att motorn tappade en cylinder vid gaspådrag. När man då hittad vatten i brunnen till tändspolen tycker man inte att det är så konstigt. Men! Jag slår ett slag för spridarna (dessa gröna magneti spagetti marelli Mañana, mañana var en stor bov i dramat.

Slutade funka vid gaspådrag och mycket taskig tomgång.


Har bytt ut några till kina/ebay spridare men felet kommer krypandes tillbaka efter 1 år nu. Så vet inte om kvaliten är så bra på dessa.

Edit: Såg att du hade bytta till Bosch? Dyra? Fungerar de med e85?
Christian Nilsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Sen mitt förra inlägg så har det märkligt nog inte läckt in nått vatten där. Har iofs varit rätt så torrt väder men en del regnade har det i alla fall varit.

De Bosch-spridare som jag satte dit har skött sig fin-fint. De kostade dryga 500 kr/st från ett tyskt företag och har samma nr som de som sitter i flexifuel-motorer så borde nog palla E85.

Det är lite förargligt att när den motormässigt äntligen går bra så kommer jag inte underfund med vad som orsakar vibrationer med kardanaxel på plats men inte utan ;)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
_chrille_
Posts: 20
Joined: 14 Jun 2011, 13:56
Location: Helsingborg

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by _chrille_ »

Okej intressant, får kolla upp de spridarna lite närmare då.

Nu har jag inte läst någon tråd om det finns någon om obalans, men första jag tänker på är stödlager? Och Jag antar att du haft kardanen nere. Märkte du upp vart den satt mot sina flänsar innan du tog ner den? Eller finns det markeringar från fabrik?
Christian Nilsson
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Numret på spridarna borde vara: 0 280 158 226

Det är den här tråden jag menade:
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 25&t=16488

(Kör 2wd nu, "skakar" för mycket. Har haft lös kardanaxeln många ggr utan att märka upp den + även bytt den en gång. Stödlager ok. Vibrerar även med en annan kardanaxel etc etc. Har du nåra idéer så skriv gärna i den tråden :wink: )
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply