Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Min RX4 har av och till under lång tid mer eller mindre "tändningsmissat" främst på tomgång men även på högre varvtal i "friläge". Den går dock bättre ju högre den belastas(=högre fart), svarar rappt på gasen och startar även bra. Den verkar "missa" mer när den är varm än kall. När det är som värst känns det att den drar ojämnt uppåt 70-80 knyck.

På senare tid har det blivit avsevärt värre och märkligt nog främst på E85(jag har konverterat den elektroniskt och den har fungerat otroligt bra tidigare). På bensin missar den klart mindre.

Det är något som har börjat skramla i främre delen av avgassystemet, måhända tjuvluft före katten?

Vilka skäl annars kan man tänka sig till ett sådant beteende? Stiften? De har iofs gått 4000 mil men enligt den "pålitliga" Haynes-boken borde de palla 6000 :wink:

Annat tänkbart? Vet inte vad jag ska börja med att felsöka liksom, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Dennis »

Spridare brukar inte gilla etanol. Bygger upp ett skägg och "pissar" snett istället för att ge en dimma.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Jo, är medveten om att E85 kan ge (andra) avlagringar än bensin. Dock lite märkligt isf att det går till sig direkt med bensin. Det borde inte kunna rensa dem så snabbt kan man tycka.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Tony »

Baggis wrote:Jo, är medveten om att E85 kan ge (andra) avlagringar än bensin. Dock lite märkligt isf att det går till sig direkt med bensin. Det borde inte kunna rensa dem så snabbt kan man tycka.
Det är ju mer bang i bensinen, det kan påverka en del det åxå, behöver inte betyda att spridarna blir rena med en gång.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Inte mer "bang" i bemärkelsen vad gäller vare sig oktantal(104 mot BF95:ans 95) eller vilken effekt man får ur motorn om bara rätt mängd(30-35% mer) bränsle matas in 8) Jag har ju konverterat den elektroniskt så spridarna matar ju på det extra som krävs med "dosan" som öppnar dem längre. "Dosan" är dessutom lambdastyrd så det blir alltid rätt mängd soppa med allt från ren bensin till ren E85. En brasklapp för att om spridare är "täta" så går det ju bättre med bensin då det kräver mindre mängd. Fast jag förstår isf inte hur den kan gå bättre ju fortare jag kör/mer belastning den får. Borde märkas mest i den änden tycker jag.

Det kom fram en teori att tjuvluft före lambdagivaren skulle kunna få den effekten, i synnerhet som lambdasonden är gammal och kanske börjar vara lite "trött". Detta med tanke på att det är bl.a kallare avgaser på E85 och då kanske det blir mer fel på E85 än på bensin. För den är inte symptomfri på bensin men märkbart bättre går den. Så vad säger ni experter om de symptom man får med t.ex tjuvluft före lambdasonden?

Var sitter förresten (första) lambdasonden på den? Jag misstänker att den är gömd nånstans bak/upp-till på motorn(gren7avgasrör)? Om ja, kommer man åt dessa anslutningar ovanifrån? Finns en 3-4 polig kontakt i bakkant ovanpå "insugsröreriet" med kablar som försvinner nedåt. Inte kan det väl vara den? För den som sitter under bilen är väl diagnossonden?

På tal om diagnossonden så brukar den då och då sätta felkoden att "katten inte är nog effektiv". Måhända det beror på att styrsonden inte har funkat 100% tidigare också?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Tony »

Baggis wrote:Inte mer "bang" i bemärkelsen vad gäller vare sig oktantal(104 mot BF95:ans 95) eller vilken effekt man får ur motorn om bara rätt mängd(30-35% mer) bränsle matas in 8) Jag har ju konverterat den elektroniskt så spridarna matar ju på det extra som krävs med "dosan" som öppnar dem längre. "Dosan" är dessutom lambdastyrd så det blir alltid rätt mängd soppa med allt från ren bensin till ren E85. En brasklapp för att om spridare är "täta" så går det ju bättre med bensin då det kräver mindre mängd. Fast jag förstår isf inte hur den kan gå bättre ju fortare jag kör/mer belastning den får. Borde märkas mest i den änden tycker jag.

Det kom fram en teori att tjuvluft före lambdagivaren skulle kunna få den effekten, i synnerhet som lambdasonden är gammal och kanske börjar vara lite "trött". Detta med tanke på att det är bl.a kallare avgaser på E85 och då kanske det blir mer fel på E85 än på bensin. För den är inte symptomfri på bensin men märkbart bättre går den. Så vad säger ni experter om de symptom man får med t.ex tjuvluft före lambdasonden?

Var sitter förresten (första) lambdasonden på den? Jag misstänker att den är gömd nånstans bak/upp-till på motorn(gren7avgasrör)? Om ja, kommer man åt dessa anslutningar ovanifrån? Finns en 3-4 polig kontakt i bakkant ovanpå "insugsröreriet" med kablar som försvinner nedåt. Inte kan det väl vara den? För den som sitter under bilen är väl diagnossonden?

På tal om diagnossonden så brukar den då och då sätta felkoden att "katten inte är nog effektiv". Måhända det beror på att styrsonden inte har funkat 100% tidigare också?
JO högre energivärde,du har ingen som helst nytta av högre oktantal eller mer bränsle för att komma upp i samma energimängd, eftersom din motor är en sug motor, dvs hade du haft en turbo så hade du kunna dragit nytta av det högre oktantalet och höjt effekten. kan man se hur mycket spridaranvändningen är med den där dosan ?? högre än 80% öppningstid skall man inte ligga på.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Korrekt, oktantalet är bara överkurs i det här fallet. Mer bränsle behövs dock som vanligt för att täcka upp för det lägre energiinnehållet per volym och uppnå lambda 1. (Det som alla klagar på är såå eländigt, dvs att man får tanka oftare, haha!)

Den kan bara varna för 100%:igt öppna spridare. Om de ligger på 80% eller mer "normalt" vet jag inte, 100% brukar det iaf inte vara.

Men, återigen, eftersom den går som bäst ju mer den belastas så känns det inte logiskt att tro att spridarna bottnar och/eller är "täta". De bottnar definitivt inte på tomgång iaf.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Joakim16v »

På fullgas finns väl ingen lambdareglering? Kan det vara därför du upplever att den går bättre då?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Joakim16v wrote:På fullgas finns väl ingen lambdareglering? Kan det vara därför du upplever att den går bättre då?
Den går ju även helt normalt i jämn landsvägsfart(80->) och då går den väl (iaf normalt) lamdareglerat?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Jag lutar starkt åt att det mesta av problemet kom sig av att tändstiften var dåliga/nötta. De hade ju hängt med ett tag så tänkte att jag testar byta dem förra lördagen då det ändå var på tiden. Körde på bensin då men märktes redan då att den började gång avsevärt jämnare på tomgång. Bytte till nästan ren E85 för två dagar sen och den fortsätter att gå vettigt, så håller tummarna att det var så "enkelt" tillika.

Den gick ju bra kall, startade också bra, tålde gaspådrag, etc så det kändes inte som stiften var så där jättetroliga då, men men verkar inte bättre än att så var fallet. Dock lite för tidigt att blåsa faran över ännu, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Tony »

Baggis wrote:Jag lutar starkt åt att det mesta av problemet kom sig av att tändstiften var dåliga/nötta. De hade ju hängt med ett tag så tänkte att jag testar byta dem förra lördagen då det ändå var på tiden. Körde på bensin då men märktes redan då att den började gång avsevärt jämnare på tomgång. Bytte till nästan ren E85 för två dagar sen och den fortsätter att gå vettigt, så håller tummarna att det var så "enkelt" tillika.

Den gick ju bra kall, startade också bra, tålde gaspådrag, etc så det kändes inte som stiften var så där jättetroliga då, men men verkar inte bättre än att så var fallet. Dock lite för tidigt att blåsa faran över ännu, hehe.
Var hittar du ren E85 såhär års ;)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Hehe, bränslet heter ju så hela tiden, även om det luras vad gäller "procenten".

Tyvärr hade den redan tendenser att missa på tomgång, trots flera dagar då den har gått vettigt... Verkligen udda fenomen... :?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Nu har flera åtgärder inkl tändstiftsbyte och byte av tändspolar till synes haft effekt men bara en kort stund! Sen är den tillbaka i att "missa". Nu blev det så galet så den har även börjat kännas "småryckig" och svagare än normalt på högre varv och/eller högre belastning. Dock inga "varningslampor" än heller.

Igår t.ex så medan jag mätte på spridarpulserna till/från etanoldosan med ett oscilloskop så gick den kasst. Pulserna såg dock vettiga ut. Bytte sen en till tändspole, har bara två nya nämligen så har tagit det i omgångar och vips gick den bra igen. Fast idag så gick den igen kasst... Hmm...!!

Nästa steg är nu att gå över till bensin och ta bort etanoldosan.

Även ta lös spridarna och kika på dem känns som det vore idé att testa. Jag tycker det ser ut som man bara behöver lossa två bultar och sen dra ut spridarna tillsammas med fuel-railen? Kan det stämma? Brukar det gå bra att återmontera med tanke på packningarna ?

Kan fel på MAP-sensorn få sådana här symptom?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Efter att ha kört på bensin ett tag så kan jag konstatera att den har gått i princip helt normalt. I helgen tog jag lös luftfiltret och under det hittade jag ett kontaktstycke med 2 vita, 1 grå och 1 svart kabel till. Mycket troligt att det är till övre lambdasonden tänkte jag! (Att komma åt sonden självt verkar dock vara en minst sagt omständlig procedur då den är dold under en massa insugsgrejs... Måste man ta ut motorn, hehe?)

Mätte med oscilloskop på den svarta ledningen och såg snabba och distinkta omslag från c:a 0,15 till 0.7V när jag ökade tomgångvarvtalet till 1500-2000, något slöare på normal tomgång. Så åtminstone med bensin och jämn gång så såg den biten normal ut.

På lördag kopplade jag in E85-konverteringsburken, med bensinläget inställt och körde 7-8 mil med fortsatt vettig gång.

Bytte igår till nästan 100% E85 och kopplade om dosan också förstås. Kunde konstatera att den genast började missa, fast bara periodiskt (än så länge). Detta är SKUMT!!! Ska mäta på lambdasignalen igen ifall den fortsätter att "missa".

Noterade också i helgen att ett lätt "skrammel" underifrån verkar komma från katten. (Iaf så skramlar det om man knackar på den) Risk för löst innanmätet då... Undrar om det kan påverka?

Och för att göra det hela ännu mer spännande så fortsätter den att ha nått märkligt transmissionsoljud som kommer efter man kört ett tag och låter mest när man motorbromsar i lägre fart. Alltså inte som dåliga stödlager i kardanaxeln har brukat låta... :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Tänkbara orsaker till misständning(RX4 2.0 16V)?

Post by Baggis »

Lambdasignalen såg vettig ut även under det att den tydligt "missar" på tomgång. Dvs signalen betedde sig som på bensindrift. Det var ju annars en teori att de kallare E85-avgaserna skulle få en åldrande lambdasond att "tröga"...

Nu börjar jag bli rejält fundersam hur nått kan bete sig så knäppt som detta! Hade varit en helt annan femma ifall den gick kasst på både bensin och E85, liksom ifall den var orkeslös men se det är den inte. Det är bara tomgång/låg last som går kasst på E85...
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply