Sjösjuk vid bilkörning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
clio-91
Posts: 18
Joined: 28 Feb 2004, 15:46
Location: Sweden

Sjösjuk vid bilkörning

Post by clio-91 »

hej igen!

Har ytterligare ett problem med min clio-91:)
Blir lite "sjösjuk" när jag kör bilen..Känns som den hoppar lite som den vill på vägen. Fjädringen är inte speciellt mjuk så stötdamparen slår inte heller igenom..frågan är om det är krängningshmmaren el stötdämpare som är dåliga..Någon kanske har några andra förslag..

Tack igen

Peter
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Hej, du kanske kör för fort i kurvorna? [:D][:p][:D]

nä'men, jag skulle nog rösta på krängningen isf.. om en stötdämpare är dålig så borde det inte gå så långt som till sjösjuka och att alla stödämparna skulle vara dåliga låter ju inte troligt..
clio-91
Posts: 18
Joined: 28 Feb 2004, 15:46
Location: Sweden

Post by clio-91 »

Är det bökigt att byta den?

tacksam för alla svar..

Peter
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Tjena!

Vad är det för Clio och vad har du för dämpare/fjädrar.

Har själv en Clio 16V av årsmodell 1992. Sitter Cupdämpare på den och den vill också "hoppa", "studsa" eller "gunga" litegrann i fram.

Skulle inte tro att det var en krängare som är kass. Den bör väl inte påverkas på det viset, eller? Rätta mig om jag har fel. I tävlingsbilen valde jag till och med att köra utan krängare fram, gick fortare då (en R5 av gammal modell iofs, och vad är logiskt på en sådan?).

MvH
Daft__
Posts: 92
Joined: 12 Apr 2003, 15:38
Location: Norway

Post by Daft__ »

hei hvis du ble "sjösjuk"i bil mens du var barn også?
kan prøve og sette litt gummi fra bil og ned i baken,,den trenger ikke å være mer en 1 cm i brede..

Erik
clio-91
Posts: 18
Joined: 28 Feb 2004, 15:46
Location: Sweden

Post by clio-91 »

Tjena. Det är en Reanult clio-91 RT
Vet ej vad det sitter för dämpare på den då jag köpte den alldeles nyligen. Jag har dock en clio-91 RN och den har en helt annan komfort. Men ponerar att en el två stötdämpare bak är dåliga (känns som felet sitter bak) och det är fjädrarna som får ta smällen..då borde ju bilen gunga och hoppa lite som den vill...Jag bara spånar jag är INTE duktig på detta! Ni som är bättre på detta kanske kan ge mig lite felsökningstips så jag vet vart jag skall börja.. En bekant till mig har tittat på detta lite och rent spontant hittar han inga fel. Ngn som vet vart jag börjar titta?
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Du kan ju pröva att prova att "gunga" bilen när den står stilla genom att till exempel tynga ner ett hörn. Om bilen gungar mer än 1-2 gånger upp och ner så kan ju dämparna vara slut.
clio-91
Posts: 18
Joined: 28 Feb 2004, 15:46
Location: Sweden

Post by clio-91 »

Testat detta och det är ingen skillnad mellan bilarna utan dom är ganska hårda i fjädringen båda två..kan detta vara så (som föreg talare skrev) att vissa dämpare ger detta sympton? ska kolla om det är olika dämpare på de två bilarna..
Post Reply