Ska det va glapp här?(Clio I) [Löst Trött fjäderbenslagring]

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FredrikR
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2014, 13:44
Location: Linköping

Ska det va glapp här?(Clio I) [Löst Trött fjäderbenslagring]

Post by FredrikR »

Insåg att jag körde med halva fjädern utanför fjäderbenstornet (eller vad det heter), så for till b-tema och införskaffade två nya fjädrar då jag lärt mig att den som inte byter på båda sidorna är en dålig människa. Isär gick bra efter att jag sökt fram vilket verktyg man ska använda, muttersmack! (Läste det här på forumet så inget snack om att det är fel nu ;) )

Hur som, när jag monterat ihop sakerna igen insåg jag att nu är det nog galet. Den övre hållaren glappar 3-4 mm. Tyvärr har jag ingen minnesbild om det var så innan eller om det uppstått nu. Har haft bilen en vecka eller så, så kan inte avgöra om det påverkar väghållningen heller. Det ser mycket värre ut på bilden än i verkligheten men då illustreras problemet desto tydligare.

Image

Vad göra?
Jag antar att det inte ska vara så här och muttern/brickan/skålen på bilden är maximalt inskruvad och ligger mot nästa mutter så att ta i mer för att dra åt lär bara resultera i kaputt gängor.

Tack på förhand.
/Fredrik
Last edited by FredrikR on 19 Feb 2014, 21:50, edited 1 time in total.
Fredrik Runqvist | Renault Clio I 1.2L -98 "Billigbilen" | Min blogg
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ska det va glapp här? (Clio I, fjädring)

Post by Stymie »

Är det rätt fjädrar du köpt?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
FredrikR
Posts: 4
Joined: 10 Feb 2014, 13:44
Location: Linköping

Re: Ska det va glapp här? (Clio I, fjädring)

Post by FredrikR »

Ja det ska det vara, och de passade perfa i skålarna både uppe och nere.

Hittade ett engelskt forum och där hade någon samma problem, tydligen standard när bussningen blir lite trött då övre skålen inte är något mer än mothåll när fjäderbenet åker neråt (typ när man hissar upp den). Så trött bussning = skålen lyfter.

Här är tråden: http://www.renaultforums.co.uk/archive/ ... 65999.html

Frågan är bara vad besiktningen säger... och om det är något annat fel än vad min google-karma vill få det till. Fortfarande öppen för förslag... :)

/Fredrik

Edit: Båda dämparna fram döda (=ombes) så passade på att byta fjäderbenslagringar när jag ändå hade sakerna nere. Nu är glappet borta så det får väl anses konstaterat att de var trötta fast de såg ut att vara i nyskick.
Fredrik Runqvist | Renault Clio I 1.2L -98 "Billigbilen" | Min blogg
Post Reply