Master Felkod DF 186 Värmepluggar?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Twoeightyfiver
Posts: 2
Joined: 25 Feb 2014, 13:59
Location: Nyköping

Master Felkod DF 186 Värmepluggar?

Post by Twoeightyfiver »

Hej renaultveteraner!

Jag har ett masterskåp som fungerar utmärkt. Dock tänds STOP och en till röd indikator (service tror jag) och felkoden DF 186 sätts. Inga andra felkoder som kan utläsas med ett vanlig verkstadsfelkodsläsare sätts.

Så här ser det ut:
DF186 - Krets värmepluggar förvärmning
- Signal saknas eller felaktig
- Permanent

Min fråga blir vad värmepluggar är och, om det är glödstiften som jag tror, varför STOP tänds?

Hoppas ni har några idéer! :)

Edit: Det är inga som helst problem att starta i kallväder...


(Vid en tidigare utläsning såg det ut så här om det kan ha något samband på något sätt:
Fordon: Renault - Master II - 2004
Diesel (G9U - Diagnos - MT/AT)
DTC Beskrivning
DF197 - Information bränsletryck
- För stort tryckfall
- Intermittent
DF186 - Krets värmepluggar förvärmning
- Signal saknas eller felaktig
- Permanent
DF198 - Krets pedalgivare bana 2
- Sensorer pedalgivare 1 och 2 ej samstämmiga
- Intermittent
DF017 - Styrenhet förvärmningskrets
- Kortsluten till jord eller avbrott
- Intermittent
DF046 - Batterispänning
- Spänning för låg
- Intermittent)
Martin Lundqvist
Twoeightyfiver
Posts: 2
Joined: 25 Feb 2014, 13:59
Location: Nyköping

Re: Master Felkod DF 186 Värmepluggar?

Post by Twoeightyfiver »

Nu har jag kommit lite närmare en lösning. Jag kollade realtidsdata och såg att en tempsensor gav fel värde, 120*C vid kall motor. Det är förstås den som tänder STOP och den andra, utan att vara så felaktig att den sätter en felkod. Tempmätaren i instrumentet visar inte fel så det måste vara någon ytterligare sensor som spökar. Tips om var den är lokaliserad mottages också tacksamt.
Martin Lundqvist
Juris
Posts: 1
Joined: 15 Sep 2019, 09:55
Firstname: Juris
Surname: Varlamovs

Re: Master Felkod DF 186 Värmepluggar?

Post by Juris »

Twoeightyfiver wrote: 25 Feb 2014, 17:54 Nu har jag kommit lite närmare en lösning. Jag kollade realtidsdata och såg att en tempsensor gav fel värde, 120*C vid kall motor. Det är förstås den som tänder STOP och den andra, utan att vara så felaktig att den sätter en felkod. Tempmätaren i instrumentet visar inte fel så det måste vara någon ytterligare sensor som spökar. Tips om var den är lokaliserad mottages också tacksamt.
Jag har samma problem kan inte hitta den fel. Vart ska man leta efter?
Post Reply