Trasig fläkt Renault megane 97

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
henrikbrobeck
Posts: 9
Joined: 17 Nov 2013, 23:24
Location: Ängelholm

Trasig fläkt Renault megane 97

Post by henrikbrobeck »

Tjena!
Jag har sökt på forumet efter detta problem men inte hittat.

Min kupéfläkt i min Renault megane från 97 har slutat fungera. Detta hände plötsligt över en natt när jag kört med bilen en kväll och morgonen efter var den livlös, hörde ingen säkring smälla eller något den bara slutade fungera. Har kollat kupefläktsäkringen och den är hel har till och med bytt ut den till en ny.

Jag har även förut haft problem med kupéfläkten på så sett att den inte blåste värme men det beror nog på att värmepaketet är igensatt och behöver blåsas vilket jag ska göra när jag får tid. Men hur kan det komma sig att det slutade fungera och vad kan felet vara?

Jag köpte en manual från Biltema idag och för att se va det stod där men de visade mest hur man demonterade det. Börjar tröttna på att köra med rutan nere för att de inte ska imma igen nu =)

MVH
Henrik Brobeck
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Trasig fläkt Renault megane 97

Post by Joakim16v »

Går den inte på någon hastighet skulle jag tro att det är något av följande:
-Säkring
-Relä
-Kontakten vid fläktpanelen i bilen som har glappat - och blivit bränd.

Fläktmotståndet brukar göra att den t.ex. bara går på full hastighet.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
henrikbrobeck
Posts: 9
Joined: 17 Nov 2013, 23:24
Location: Ängelholm

Re: Trasig fläkt Renault megane 97

Post by henrikbrobeck »

Idag försökte jag lösa problemet men utan vidare resultat.
Jag började med att öppna panelen där man ändrar luftstyrka,värme m.m. och såg så att kablarna satt som de skulle och de gjorde de. Såg inget konstigt där alls.

Sen började jag att lossa på höljet som sitter framför fläkten för att se hur det såg ut där. Men jag kunde inte se något fel där heller och nu är jag helt tömd på ideér och är i akut behov av hjälp eftersom jag skulle behöva bilen för en långresa på fredag och de hade varit skönt med lite värme i bilen då.

Så finns det någon på forumet som har någon övrig ide?
Var sitter det relät som du skrev om och hur,varför kan de gå sönder? kan man byta de?

MVH
Henrik Brobeck
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Trasig fläkt Renault megane 97

Post by Tony »

Har du kollat stora kontaktstycket ute vid batteriet, jag hade brända kablar där,var likadant på en bil till jag kollade på. har även haft glappkontakt vid fläktmotståndet. men inget av det hjälper dig att få värme. bara luft.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
henrikbrobeck
Posts: 9
Joined: 17 Nov 2013, 23:24
Location: Ängelholm

Re: Trasig fläkt Renault megane 97

Post by henrikbrobeck »

Hej!
Har fortfarande inte löst mitt problem trots att jag kollat alla säkringar igen och försökt komma åt fläkten utan att lyckas. Det var inte så lätt som jag tänkte det skulle vara för där va 100 saker ivägen.

Men idag när jag körde i riktigt kallt väder så märkte jag att det kom lite varm luft från munstycket inne i bilen även fast jag inte hörde något ljud från någon fläkt. Varför?

Vad tror ni att det kostar att lämna på verkstan när man inte vet vad felet är. Jag är i akut hjälp!

Mvh
Henrik Brobeck
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Trasig fläkt Renault megane 97

Post by Tony »

henrikbrobeck wrote:Hej!
Har fortfarande inte löst mitt problem trots att jag kollat alla säkringar igen och försökt komma åt fläkten utan att lyckas. Det var inte så lätt som jag tänkte det skulle vara för där va 100 saker ivägen.

Men idag när jag körde i riktigt kallt väder så märkte jag att det kom lite varm luft från munstycket inne i bilen även fast jag inte hörde något ljud från någon fläkt. Varför?

Vad tror ni att det kostar att lämna på verkstan när man inte vet vad felet är. Jag är i akut hjälp!

Mvh
Du körde det var därför, bilen rör sig fortare än luften runt den, därför trycks den igenom värmepaketet och om värmen är på så blir det varmt.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply