Megane 1,9cdi -08 startar inte HJÄLP!!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
marko.n
Posts: 7
Joined: 09 Sep 2012, 23:11
Location: Kil

Megane 1,9cdi -08 startar inte HJÄLP!!!

Post by marko.n »

Hej har en Megane sport touring combi 1,9dci -08 som inte vill gå. Började gå dåligt orkeslös och stannade på vägen provade att starta men den går bara i några sec sen dör den.
Nu har jag bytt Diesel filter och det var lite vatten i koppen men utan resultat startar och dör direkt. Har plockat isär och rengjort EGR ventilen. Den var nästan ren. Såg att luftfiltret var skitigt ska byta och plocka ihop ikväll. Någon som har råkat ut för liknande fel
Marko Nevalainen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 1,9cdi -08 startar inte HJÄLP!!!

Post by Stymie »

Rekommenderar att du tar ut felkoder på bilen. När du plockade bort EGR-ventilen, hur såg matarröret ut inuti? Hur ser turbo och intercooler ut?

Sen är det bra med lite historik
- Miltal?
- Senaste service, hur många mil sedan?
- Kamrem bytt? När?
- Några andra stora åtgärder gjorda?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane 1,9cdi -08 startar inte HJÄLP!!!

Post by Dennis »

Om den tänder men dör efter en stund så tror jag på att...
*Luft, ev. vatten kvar i railen och spridare.
*Otätt vid bränslefilter.
*fel på ngn givare. Felsökning med diagnosverktyg.

Vid bränslefilter byte / öppning av bränsle system.
-Dutta tändning på / av flera ggr
-Gasen i botten och starta, parera så varvet ligger på ca:3000-3500r/m och låt gå en halv minut för att urluftningen ska fullföljas.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
marko.n
Posts: 7
Joined: 09 Sep 2012, 23:11
Location: Kil

Re: Megane 1,9cdi -08 startar inte HJÄLP!!!

Post by marko.n »

Så då har man orkat greja lite har fått igång bilen efter att ha bogserat i 4 km. Men varvar bara 3000rpm hade följande felkoder efter start
P2452, 0380, 242F, 0110, 0100, 242A. nollade och fick kvar P242F och P0380. Har haft fel på partikelfilter reningen en längre stund Slangarna var avbrända men åtgärdades. fick samma fel med igen efter några veckor tog ner P-filter och ångtvättade det och blåste i slangarna till givaren . Men felkoden var kvar och bilen har gått som den ska till och ifrån när den har gått ner i nödläge har jag nollat koden eller så har det räckt med att starta om bilen.tills nyligen då den blev slö/orkeslös. Hade in den på Volvo verkstad i höstas och dom ville byta partikelfilter 22000 kr men har hört att det även kan va givaren som mäter diff trycket och föreslog att börja med det men dom var inte intresserade av att börja med billiga delen 2200kr
Marko Nevalainen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 1,9cdi -08 startar inte HJÄLP!!!

Post by Stymie »

Det låter som ett igensatt partikelfilter. Med avbrända slangar så känner inte elektroniken av partikelfiltrets status. Om då partikelfiltret blir igensatt så blir bilen orkeslös och till slut dör den då inga avgaser kan ta sig igenom.

Om det går att regenerera filtret vet jag inte. Verkstäderna ska väl kunna göra en forcerad regenerering? Ångtvätt lär knappast hjälpa? Vid normal regenrering tillförs ju bränsle/olja i avgaserna som gör att temperaturen i filtret höjs kraftigt (från redan höga temperaturer). Processen tar väl 20-30 minuter. Normalt görs detta vid längre motorvägskörning eller med högt varvtal vid stillastående.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Megane 1,9cdi -08 startar inte HJÄLP!!!

Post by Dennis »

Finns speciell tvättvätska för partikelfilter.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply