Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Thansaju
Posts: 5
Joined: 18 Mar 2014, 20:26
Location: Halmstad

Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Thansaju »

Jag är i desperat behov av tips, råd eller hjälp. Allt som kan tänkas till en nybliven ägare till en Renault 19 -94.

Spolaren funkade inte vid besiktning och som fattig student och förstabils-ägare så har jag verkligen gett mig tusan på att få bukt med det här problemet så att jag kan få bilen godkänd.

Nu har jag testat spolarmotorn, och den fungerade finfint med läte och allt. MEN, det vill inte fungera. Det kommer ingen ström till spolarmotorn, och jag kollade då med hjälp om det var säkringen men inte ens säkringen får el vid spolning, men funkar fint när det kommer till torkarna, då det är samma säkring.

Så, nu återstår frågan? Vart börjar jag? Behöver alla tips jag kan få, för nu ska jag plocka upp min multimeter och avancera i min bilkunskap ett myrsteg i taget.

Kan det vara i själva spolarreglaget (handtaget/spak/kontakt) som kan vara boven? Finns det något relä jag kan ha missat?

Hjälp denna novis med er gudomlig Renault kunskap.. <3

Tack på förhand! =)
Therese Juhlin
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Joakim16v »

Jag tror inte spolarmotorn sitter över ett relä, kan inte tänka mig att den drar så mycket ström. Spaken som du är inne på är en möjlig bov i dramat. Om du mäter över stiften på spaken så borde du få kontakt mellan två stift när du drar i spaken. Kanske lättast att mäta med spaken på arbetsbänken, blir lite knepig vinkel om man vill se vad man sysslar med annars.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Dennis »

Kan kanske vara på relä. Har inte tittat på ngt schema. Går torkarna igång ngr slag då du försöker spola men har spaken i offläge?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Thansaju
Posts: 5
Joined: 18 Mar 2014, 20:26
Location: Halmstad

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Thansaju »

Nej, torkaren bak fungerar inte alls oavsett. Den orkar jag inte besvära mig om speciellt mycket då det inte finns krav på den. ;)

Men nej, torkarna går inte när jag spolar, inget "fungerar" när jag trycker spaken vare sig mot mig eller ifrån mig. Men torkarna funkar om jag lyfter dom upp (fram) men bak är paj i helhet.

Ska kolla spaken imorgon tänkte jag, men har fått höra att det är sjukt svårt att hitta ett fel i spaken och en annan sa att hans Renault 5 hade exakt samma problem men det satt i spaken och var lätt att fixa. Så står i valet och kvalet om man ska bemöda sig eller som en annan gav råd om, att dra nya kablar, men hade ju vart gott att få problemet fixat på rätt sätt. ;/
Therese Juhlin
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Joakim16v »

Thansaju wrote:Nej, torkaren bak fungerar inte alls oavsett. Den orkar jag inte besvära mig om speciellt mycket då det inte finns krav på den. ;)

Men nej, torkarna går inte när jag spolar, inget "fungerar" när jag trycker spaken vare sig mot mig eller ifrån mig. Men torkarna funkar om jag lyfter dom upp (fram) men bak är paj i helhet.

Ska kolla spaken imorgon tänkte jag, men har fått höra att det är sjukt svårt att hitta ett fel i spaken och en annan sa att hans Renault 5 hade exakt samma problem men det satt i spaken och var lätt att fixa. Så står i valet och kvalet om man ska bemöda sig eller som en annan gav råd om, att dra nya kablar, men hade ju vart gott att få problemet fixat på rätt sätt. ;/
Dra nya kablar lär inte hjälpa. Kablar är bara död koppar, har ingen annan funktion än att leda ström. Så länge det inte är konstaterat att kabeln är av någonstans så finns det ingen anledning att byta.
Kolla spaken först. Lättast är nog att köpa på en skrot och byta.. Dock svårt att veta att den "nya" spaken är ok på förhand, men det är normalt sett inte den som går sönder på R19..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Robin »

Köpte en ny spak till min R19 -95 på ebay för 200:- nånting. Dock så var det helljusspaken, men den var väck i allafall.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Thansaju
Posts: 5
Joined: 18 Mar 2014, 20:26
Location: Halmstad

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Thansaju »

Har nu felsökt med en multimeter och kommit fram till att pumpen verkar funka, och att det finns ström till pumpen men att det kanske inte ger tillräckligt mycket ström till pumpen eller troligen ett jordningsfel. Spaken fungerade och hade dessutom ström.

So far so good, så har jagat jordningspunkter igår och idag. Polerade upp den ena, men det var tydligen inte rätt ställe, så får nog fortsätta sökandet efter rätta stället..
Therese Juhlin
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Starbright »

Hej Therese!

Jag blir inte riktigt klok över vad du försöker förklara för oss.
Du skriver att Spolaren fungerar fint, med läte och allt men att det inte kommer fram ström till spolarmotorn. Detta måste innebära att du provat pumpen löst utanför bilen?

Du skriver också att du mätt ute vid säkringen till pumpen och att du då inte får någon ström när du spolar.

Det som är det ABSOLUT viktigaste man har när man felsöker, är ett kopplingsschema, har du det?

Sedan undrar jag.. har du mätt spänning eller ström? Det är nämligen två helt olika mätsätt och ström kan bara mätas seriellt när komponenten fungerar. T.ex ta bort säkringen för komponenten och sedan stoppa i kablarna där och sedan aktiverar man komponenten. Då mäter man ström inte annars.

Fungerar pumpen? prova att bygla med en kabel som du vet till 100% ger spänning, i det stift som går till pumpen i säkringshållaren.
Sprutar pumpen upp vätska nu?

Gör den det kan du koncentrera dig på den krets som går från spak till säkring.

hur vet du att spaken fungerar korrekt? ( du skrev det i sista meddelandet)
Om det inte finns spänning vid säkringen så verkar det ju inte som om den gör det.

Felsök på.. du kommer lära dig saker på vägen :) 'bara att skriva för mer tips och råd

/Johnny
Johnny Söderström
Thansaju
Posts: 5
Joined: 18 Mar 2014, 20:26
Location: Halmstad

Re: Renault 19 - Problem med spolarfunktionen

Post by Thansaju »

Nej du, Starbright, jag vet knappt om jag blir klok själv. ;)

Jag tog loss motorn, testade den genom att använda andra kablar och direktkoppla den mot batteriet, och då surrade den.

Senare testade vi med summer om vi fick kontakt i spaken när vi använde spolfunktionen och det fick vi.

Nu kommer jag inte direkt ihåg vilka funktioner vi gjorde var, men första gången använde vi oss av ett sånt där instrument som lyser när det får kontakt. Andra gången så hjälpte min ellärare att felsöka bilen med multimetern och fråga mig inte vilken ordning vi gjorde det ena eller andra, för vi använde både summer och mätte volten.

Ni får ursäkta att det är lite röriga inlägg, men det här är en helt ny värld, och inte alls så lätt som det såg ut att vara. Sen att jag är lite som Doris i Hitta Nemo gör ju inte saken bättre.. Men har en teori som jag ska testa imorgon på lunchen i skolan. ;)
Therese Juhlin
Post Reply