Ta lös fuelrailen på Scenic 2.0 16V?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Ta lös fuelrailen på Scenic 2.0 16V?

Post by Baggis »

Tänkte få lös fuelrailen så jag kommer åt att inspektera spridarna ifall nån av dem felar med tanke på i annan tråd nämnda ojämna/missande tomgång. I teorin ska man väl få lös den + spridarna som en enhet genom att lossa de två skruvarna och dra ut alltihopa, eller? Jag har nämligen testat det men spridarna sitter fast förbålt hårt så frågan är hur mycket våld man törs applicera på fuelrailen(som är av plast)? Eller finns det nått "franskt knep" som jag inte har hajat, hehe?

Tänkte att om den går att få lös och man vill byta nån spridare så borde man komma åt utan att ta lös bränsleslangen, för den ser ut att bara var klämd på liksom?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Ta lös fuelrailen på Scenic 2.0 16V?

Post by Joakim16v »

Baggis wrote:Tänkte få lös fuelrailen så jag kommer åt att inspektera spridarna ifall nån av dem felar med tanke på i annan tråd nämnda ojämna/missande tomgång. I teorin ska man väl få lös den + spridarna som en enhet genom att lossa de två skruvarna och dra ut alltihopa, eller? Jag har nämligen testat det men spridarna sitter fast förbålt hårt så frågan är hur mycket våld man törs applicera på fuelrailen(som är av plast)? Eller finns det nått "franskt knep" som jag inte har hajat, hehe?

Tänkte att om den går att få lös och man vill byta nån spridare så borde man komma åt utan att ta lös bränsleslangen, för den ser ut att bara var klämd på liksom?
Det är precis så. Spridarna sitter klämda mellan railen och insuget och har en tendens att fastna ganska ordentligt. Det viktiga är att dra rakt ut så du inte får några brytande krafter. Jag använde en öppen nyckel att bända lite med på min 21a för att hjälpa till.. Prova också lite WD40/5-56 innan..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Ta lös fuelrailen på Scenic 2.0 16V?

Post by Baggis »

OK, tack! Ska försöka igen och se vad det leder till, hehe! (Bilen är ändå inte körbar pga växellådsproblem så skulle nått paja är det inte hela världen)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Ta lös fuelrailen på Scenic 2.0 16V?

Post by Baggis »

Fick lös den. Lyckades bända med en smal mejsel så att jag kom åt att se att det var gummipackningarna som liksom hade "limmat fast sig". När jag försiktigt bände/trycket på dem medan jag drog i fuelrailen så fick jag till slut lös allt.

De såg ut fina och rena men riggade upp en ström/spännings-mätning på dem tillsammans med en kunnig(are) polare och fann en del intressant.

Det fanns tydlig skillnad på dem kan man säga. En tydligt vettig, två lite mer tveksamma och en klart tveksam. Intressant nog var det tydlig skillnad på ljudet också! Den som troligen är sämst klingade som en klocka nästan, iaf när den låg på ett träbord. De andra klickade tystare och mer dovt liksom.

De mättes bara tomma, dvs utan nått bränsle i dem och pulsade via en FET-transistor från en signalgenerator. Här är några exempel på hur det såg ut när spänningen sänktes för att tydliggöra vad som händer när de öppnar:

Spridare 1 var den som verkar OK:
Image

Spridare 4 näst bäst:
Image

Spridare 2 därefter:
Image

Och spridare 3 sist:
Image

(Numreringen är bara sån den blev när jag märkte upp var de satt vid löstagandet)

Vår tolkning av vad man ser är att det "fladder" man ser på 2an och 3an visar på att de öppnar väldigt olika i tid mellan pulserna och det kan ju rimligen inte vara vettigt! På andra dumpar syns det även att främst 3an öppnar ofta senare än de andra.

Det syns ju även en skillnad på 1an och 4an i att dippen efter öppnandet är större på 4an. Vi tolkar det som att när väl 4an öppnar så sker det "abruptare" och därmed blir dippen djupare. Verkar det rimligt?

I vilket fall så är det nog på sin plats att byta spridarna, eller möjligen testa nån form av rengöring först. Original här i Sverige är det svindyra, 1200 spänn STYCK!. På Ebay finns de dock för typ 26GBP så om de alls håller nån vettig kvalitet så får man 4 för priset av en original.

Hittade också info på nätet som tyder på att 1.6 FFV-motorn i Renault/Logan har samma spridare som sitter i RX4an. Om det stämmer så anser Renault tydligen att de ska funka med E85.

Sen att det skiljer så mycket mellan E85 och bensin kanske beror på tröghet/instabilitet i spridarnas öppning som märks mer när pulserna är 30-35% längre? Eller förstås ifall egenskapsskillnader mellan bränslen får dem att funka sämre på E85.

Info om hur man ska tolka strömkurva mm finns här: http://www.picoauto.com/applications/el ... ction.html
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply