Byta tanklocksluckan på Mégane classic -97?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Shandra
Posts: 4
Joined: 03 Jan 2014, 15:03
Location: Nässjö

Byta tanklocksluckan på Mégane classic -97?

Post by Shandra »

Jag var ute och körde en vän en dag och det var lite kyligt ute. När han skulle tanka så var han lite hårdhänt och lyckades bryta loss tanklocksluckan.
Så nu har jag fått hem en, för mig, ny lucka som ska få rätt färg och lack.
Men när jag kikar på hur tusan jag ska sätta dit den blir jag väldigt konfunderad.
Min tanke är väl att man måste komma åt på insidan för att komma åt några bultar men jag hittar inte vart tusan jag ska kunna komma åt insidan någonstans.
Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med lite tips och råd?
Vill gärna göra det själv om det går. Om inte får jag lämna in den men vill så gärna känna mig duktig. :)
Pernilla Runsten
Mégane Classic 2.0 -97
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta tanklocksluckan på Mégane classic -97?

Post by Tony »

Shandra wrote:Jag var ute och körde en vän en dag och det var lite kyligt ute. När han skulle tanka så var han lite hårdhänt och lyckades bryta loss tanklocksluckan.
Så nu har jag fått hem en, för mig, ny lucka som ska få rätt färg och lack.
Men när jag kikar på hur tusan jag ska sätta dit den blir jag väldigt konfunderad.
Min tanke är väl att man måste komma åt på insidan för att komma åt några bultar men jag hittar inte vart tusan jag ska kunna komma åt insidan någonstans.
Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med lite tips och råd?
Vill gärna göra det själv om det går. Om inte får jag lämna in den men vill så gärna känna mig duktig. :)
Det ser du väl på den nya, om du har hela luckan med gångjärnet, sitter med 2 skruvar, muttrarna sitter på insidan i hjulhuset.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Shandra
Posts: 4
Joined: 03 Jan 2014, 15:03
Location: Nässjö

Re: Byta tanklocksluckan på Mégane classic -97?

Post by Shandra »

Så det är via insidan på hjulhuset jag kan komma åt muttrarna som sitter på insidan?
Jag var i bagaget och kollade men kunde inte komma åt något där.
Pernilla Runsten
Mégane Classic 2.0 -97
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta tanklocksluckan på Mégane classic -97?

Post by Tony »

Shandra wrote:Så det är via insidan på hjulhuset jag kan komma åt muttrarna som sitter på insidan?
Jag var i bagaget och kollade men kunde inte komma åt något där.
ja skruvarna är inte 25cm långa
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Shandra
Posts: 4
Joined: 03 Jan 2014, 15:03
Location: Nässjö

Re: Byta tanklocksluckan på Mégane classic -97?

Post by Shandra »

Tony wrote:ja skruvarna är inte 25cm långa
Min tanke var att det skulle finnas ett hål/en lucka man gick igenom/öppnade, inte att skruvarna skulle vara så långa.
Du får ha överseende med en nybörjare. Det är först nyligen jag har kommit på att det är väldigt tillfredsställande att hålla på med bilen själv. Och då är det underbart med forum där det finns mer erfarna att fråga, men att man gör jobbet själv. :)
Så tack så mycket för svaret!
Imorgon ska färg och lack införskaffas, luckan fixas och sen (förmodligen någon dag efter) ska den skruvas fast! :D
Pernilla Runsten
Mégane Classic 2.0 -97
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Byta tanklocksluckan på Mégane classic -97?

Post by Tony »

Ok, lycka till skruvarna brukar vara rostiga och svåra att lossa
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply