Farthållare.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Marie-Louise
Posts: 3
Joined: 14 Apr 2011, 00:41
Location: Kinna

Farthållare.

Post by Marie-Louise »

Hej!

Mitt namn är Marie-Louise och jag skriver nu mitt första inlägg.

Jag har en Clio III 1,2 TCE S 2010, uttagen våren -11, som jag köpte ny. En trevlig bil som jag är i stort sett nöjd med.
Pigg, ganska bekväm, superba bromsar och väghållning, jättebra klimatanläggning samt enligt mitt tycke bränslesnål. Jag har inte kört den så mycket, bara 1800 mil. Vi har nämligen ytterligare en bil som används för längre resor.

Nu till min fråga. Det är väldigt lätt att köra för fort med Clion i Sverige med de låga hastighetsgränser vi har här i landet. Därför undrar jag om det går att eftermontera farthållare i den? Det finns ju sådana som har det, så det mesta borde väl finnas färdigt i bilen... Självklart spaken måste bytas samt eventuellt programmera om datorn.

Jag vet att exempelvis i vissa Peugeot är det bara att byta spak och koppla in kontakten. Kan det vara så enkelt även på min bil?
Marie-Louise Grückner
linkan62
Posts: 144
Joined: 26 Jan 2010, 18:20
Location: Växjö

Re: Farthållare.

Post by linkan62 »

Enklast är det väl att höra med märkesverkstaden om det finns farth. för eftermontage. Skulle tro att det är rätt så kostsamt om det går. Annars finns det företag som sysslar med detta: http://www.oem-eftermontering.se/
Lycka till
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Farthållare.

Post by Dennis »

Har eftermonterat originaldelar på Scenic.
Komplett ratt m. airbag.
Kontaktrulle och spakcentral.
Väljarknapp till farthållare-fartbegränsare.
På Scenicen fanns kablage och givarna på pedalstället redan förmonterade.
Programering av display.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Farthållare.

Post by Tony »

jag monterade farthållare på en laguna II -02 ,det var bara byta ratt,med kablage (till en för farthållare) och knappen i panelen .
så det är väl inte otroligt att det går att eftermontera
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Farthållare.

Post by Göte J »

Sen finns ju även icke orginal. Tex PDQ, http://www.pdq.se/farthallare-c-104-1.aspx. Om du inte vill göra jobbet själv tror jag de kan ge tips om lämplig firma för montage.
// Göte J
User avatar
Marie-Louise
Posts: 3
Joined: 14 Apr 2011, 00:41
Location: Kinna

Re: Farthållare.

Post by Marie-Louise »

Hej!

Tack för tipsen! :)
Jag var ändå på Kinna Bil och beställde tid för service, så jag frågade om farthållaren också. Det är många saker att byta, precis som det sagts av flera i svaren ovan. Uppskattad kostnad minst 10.000:- och det vill jag inte lägga ut.

Däremot skall jag studera eftermarknadsfarthållare lite närmre, PDQ har ju några varianter.
Tack för hjälp och tips! :)

Synd att Renault inte har allt klart i bilen, en mek som förr arbetat med Opel berättade att på någon av de nyare modellerna så byttes bara blinkersspaken, styrdatorn programmerades om och voilá, så var det klart!
Marie-Louise Grückner
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Farthållare.

Post by Dennis »

Reglerknapparna sitter i ratten, det är det som ställer till det med att man får byta många saker. Annars så är det mest plugg and play :D
Jag köpte allt beg. och tog ur det själv. Gav väl en femhundring :roll:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Marie-Louise
Posts: 3
Joined: 14 Apr 2011, 00:41
Location: Kinna

Re: Farthållare.

Post by Marie-Louise »

Dennis wrote://ratten, det är det som ställer till det med att man får byta många saker. Annars så är det mest plugg and play :D
Jag köpte allt beg. och tog ur det själv. Gav väl en femhundring :roll:


Hej!

Bra tips! Jag får be reservdelsmannen på Kinna Bil att ta fram en lista på vad som behövs, sedan får jag köpa begagnat det som finns, och kanske något nytt.
Marie-Louise Grückner
Post Reply