Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Elfstrand
Posts: 4
Joined: 31 Mar 2014, 18:55
Location: skövde

Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Elfstrand »

Hej, på besiktningen förra veckan åkte ja på 1 felkod "p0141" o2 sensorvärmare bank sensor 2
och konstaderade att nått var knas med uppvärmnigen av den bakra lambdan.
Kröp under bilen och såg att den ena förvärmingskabeln var av.
Skarvade ihop den igen och körde obd tester och hade kvar felkod "p0141"
men även att felkod "p0136" kommit till.

Då byttde ja med bakre lambdan mot en beg från skroten som gått 4000 mil som
bara var å plugga i och trodde det skulle vara löst men bägge felkoderna var kvar.
Har sökt fram och tillbaka på nätet men vet inte hur jag ska gå till väga så vänder mig till er.

Det är en clio 1.2, 02:a som förövrigt går som en klocka och inga varningslampor lyser.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Starbright »

Den ena koden säger att bakre lambdasonden har givit en låg signal i över 2 min.. dvs en spänningssignal som är under 450 mV längre än 2 min till motorstyrenheten.

Den andra pekar på att uppvärmningen av bakre lambdasonden inte fungerar.
Baserat på motortempen så förväntar sig styrenheten att bakre lambdasonden skall börja ge en signal efter en viss tid och detta sker ej.

du böt till en begagnad lambdasond är du 100% säker på att den är hel?
Har du noga kontrollerat att du inte har fel på ledningsmattan till bakre lambdasonden?

Får du ut 12 v på en av dem 2 kablarna som går till värmarkretsen med tändning på?

Raderade du felkoderna efter du böt lambdasonden? Är ngt fel så återkommer felkoderna. Men dem ligger kvar tills dem raderas ur systemet.

Som alltid, läs och följ forumreglerna!
Johnny Söderström
Elfstrand
Posts: 4
Joined: 31 Mar 2014, 18:55
Location: skövde

Re: Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Elfstrand »

Var och idag och mätte på kontaktstycket som man sätter i lambdasonden
på den ena kabeln till förvärmningen fick jag 12 v och den andra runt 4.5 v. Är detta rätt värde eller ska båda ge 12 v ?

Nej helt 100 kan jag ju inte vara, men då dom lämnar garanti på den så kanske jag
ska ta å byta den mot en annan om dom har det och prova ?

Ledningsmattan i sig ser hel och fin ut hela vägen upp.

Koderna raderades först efter ihopskarvning av den första sonden "min".
Men gjordes även efter bytet mot den begagnade.

Dock fanns inte p0136 koden
från början när min gamla sond hade ett kabelbrott utan uppstod när jag skarvat ihop den. Och fanns kvar även när jag satt i den begagnade
Tomas Elfstrand
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Starbright »

Vart satt avbrottet? i ledningsmattan innan kontakten till lambdasonden eller i själva kablaget till lambdasonden?

Försvinner felkoden P0136 om du gör ett nytt avbrott på förvärmningen ( dvs återgår till det som det var från början.

På ena kabeln skall du ha batterispänning med tändningen påslagen och den andra 0v.
Observera detta gäller om du har lamdasonden urkopplad. Med den inkopplad skall du ha 12 v även på den andra kabeln, så länge som inte PCM jordar kretsen.
Du kan ju även kolla detta. Dvs backproba kontaktstycket och mät spänningsfall.
12 volt till lambbdasond 0v efter.

Mät resistansen på värmarkretsen på den nygamla lambdasonden. skall ligga på kanske omkr 10 ohm.


Inga kortslutningar ngnstnans? alternativt oxid?
Felkoden tyder på detta.
Johnny Söderström
Elfstrand
Posts: 4
Joined: 31 Mar 2014, 18:55
Location: skövde

Re: Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Elfstrand »

Avbrottet satt i själva ledningsmattan från lambdan. Altså en av dom vita kablarna.
Problemet är att jag själv inte har någon obdtester så får åka iväg en bra bit till en polare för att testa så har ej testat detta med att göra ett avbrott igen.

Ja det är som du säger, konstigt nog om jag mätt rätt det vill säga hade jag
12 v på den ena och 4.5 v på den andra med tändning påslagen och lambdan ur.

Vill tillägga att jag var å bytte ut den första sonden mot en ny från skroten idag, men även där får jag samma felkod alltså ingen skillnad, dock fick jag en lambda från en kango, en främre. Men han påstod att så länge det är samma orginal nummer så går det bra.

Resistanse på värmekretsen låg runt 7,8 ohm har jag för mig på den nya jag fick.

Är inget proffs på bilar men man är ju envis.

Skall jag åka å köpa en splitt ny lambda för att vara säker på att dom jag fått på
skroten inte är kassa? Och sen fortsätta felsöka kabelmattan ?
Tomas Elfstrand
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Starbright »

Nej. får du en resistans på 7-8 ohm så är det helt ok.
du har problem med kablaget ngnstans.
Johnny Söderström
Elfstrand
Posts: 4
Joined: 31 Mar 2014, 18:55
Location: skövde

Re: Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Elfstrand »

Efter mycket pill å försök till felsökningar har jag inte kommit någon vart. Lutar åt allt jag får lämna in den på felsökning. Återkommer med resultatet.
Tomas Elfstrand
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bytt lambdasond felkod p0141 p0136

Post by Stymie »

Long shot i en gammal tråd. Hur gick det?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply