oljeläckage Scenic -97 (vntilkåpspacknign &/vs TPL-packning)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
cdgustafsson
Posts: 30
Joined: 26 Apr 2011, 13:07
Location: uppsala

oljeläckage Scenic -97 (vntilkåpspacknign &/vs TPL-packning)

Post by cdgustafsson »

Hej
Fick backning på besiktningen för bla, oljeläckage(det andra va krängningshämmaren va lös). Har de senaste 5åren bytt ventilkåpspackning 2ggr, pckningen verkar hela tiden sippra ut(Varför).

Sedan läste jag denna tråd
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 25&t=12231

Och tänkte att även jag haft lite besvär med att kylarvätskan tar slut (byter kanske 0.5 till 1gång per år) och att bilen kan gå lite "hoppigt". Det skall även nämnas att en gul lampa(kommer inte på namnet, el-fel/insprutning-fel, det är en liten EKG-kurva i iaf) ibland. och det är endast då som den blir lite hoppig och får tungt att orka på tomgång. Sedan nästa gång jag startar den så är det inga problem och går som vanligt. Kan detta ha något med topplockspackningen att göra? Eller hur vet jag om den är körd?

PS. den gula diagnos-lampan lös inte under besiktningstillfället så den missade de.


/Daniel
DANIEL GUSTAFSSON
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: oljeläckage Scenic -97 (vntilkåpspacknign &/vs TPL-packn

Post by Joakim16v »

Kompressionstest är ett bra första test för att se om topp-packningen är ok, man kan även mäta efter avgaser i kylarvätskan. Observera att även om bilen ser bra ut enligt det testen så är det inte säkert att packningen är trasig, däremot om något av testen visar konstigt resultat är sannolikheten stor att den är det.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply