Imma

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rultan 01
Posts: 2
Joined: 24 Dec 2013, 12:07
Firstname: Thom
Surname: Lerjebäck
Location: Oxelösund

Imma

Post by Rultan 01 »

Hej!
Har en 01:as clio som tar in vatten någonstans i kupen, detta sker om jag kör bilen genom en snabbtvätt eller om det regnar hårt. Jag har försökt lokalisera var det sker men kan inte hitta det. Rutorna blir jäkligt immiga och svåra att få rena. Så min fråga är, om någon här har råkat ut för samma sak, och även hittat var det kan vara?
Thom Lerjebäck
jokers
Posts: 42
Joined: 11 Jun 2010, 14:20
Location: Ekerö

Re: Imma

Post by jokers »

Hej,

Det brukar vara stopp i dräneringen till vindrutetorkar systemet... :?
man kan ibland höra att det liksom skvalpar när man svänger, och ibland kan det t.o.m rinna över och komma in i kupen.... :roll:

Det man får göra då är att montera bort torkararmarna och ta bort plastskyddet som sitter nedanför vindrutan.

Där brukar samlas löv mm som sätter igen dräneringarna som finns på höger och vänster sida.
gör rent, häll sedan i lite vatten och se om det rinner ut vid framhjulen, man kan behöva rensa röret med en ståltråd eller liknande. :idea:

När man fått det att fungera kan man ta en slang och spola lite och det ska då rinna ut utan problem.

Jag hade samma problem på min Clio visserligen en -07 men samma symtom.
Tyvärr han torkarmotorn bli fuktig och gick senare sönder pga detta... :cry:

Lycka till!

/Christian
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Imma

Post by Robin »

Kolla även Antennen på taket. Packningen där brukar kunna bli dålig. Då rinner det ner i det hålet.

Ta bort lampinsatsen i taket så sitter det en mutter till antennen där.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply