Kylarfläkt startar ej, Laguna II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RLagunaII
Posts: 1
Joined: 04 Apr 2014, 15:20
Location: Haninge

Kylarfläkt startar ej, Laguna II

Post by RLagunaII »

Har en Laguna -04 2,0T där motorn stannade när jag stod i kö utan kupevärmen på. Går bra på motorväg och när den kyls via kupefläkten. Har flera olika symptom, vet inte om de hänger ihop.
Kylarfläkten går inte igång. Spinner till ibland, men startar inte.
Tempmätaren går upp till knappt hälften. Sen verkar den glappa och slår mellan noll och knappt hälften, aldrig högre.
Kupevärmen är svag. Riktig värme kommer bara om jag höjer till max. (26 grader på ACCn)Startar jag AC:n så klickar det till vid kompressorn och kylarfläkten surrar till, men stannar sen. Sen försöker den på nytt om och om igen.

Känns som det är något med fläkten. Hur kollar man?
Mattias Lilje
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Kylarfläkt startar ej, Laguna II

Post by Joakim16v »

Om det kommer riktigt varm luft när du ställer ACC på max fungerar värmepaketet som det ska. Det är bara på MAX och MIN som ACCn inte reglerar temperaturen. Allt därimellan kommer bilen försöka göra klimatet så behagligt som möjligt för den valda temperaturen, dvs inte köra ut helvarm luft.
Gällande kylfläkten skulle jag börja med att tvångsköra med direkt 12v-matning för att se om fläkten fungerar då. Sedan skulle jag mäta spänningen som fläkten får då du säger att den rycker till.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply