Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by adjskara »

Hej!

Har snurrat runt både här och på andra forum men hittade en tråd här där det diskuterades lösa drev för 5áns växel och sätter nu ett sista hopp till detta... och undrar om det kan vara detta som hänt mig....

I helgen när vi skulle hem från Stockholm och kommer upp på motorvägen så kör jag på i lagom lugn takt och när jag ska växla till 5án så skriker det bara till....Ungefär som att växeln hoppar ut...Tyvärr så var det inte så enkelt för när jag igen provar att lägga i 5án så sjunger det bara.... Bilen är packa full och familj med barn...
Så överväger jag med mig själv en kort stund men eftersom det inte känns något konstigt på 4án så tar jag beslutet att köra våra 35 mil i lite lägre fart och på 4án....
Kanske inte den intelligenta lösningen men hem kom vi i alla fall.

Tror ni det kan vara så enkelt som att 5án drev lossnat och att en enkel reparation gör att jag inte behöver pensionera bilen?
Enda lådan på bildesbasen kostar 9000+ frakt och med en offert på 19000 i verkstadskostnad blir det ju inget att överväga..måste bli egen tid i garaget eller skrotning..

Om jag förstod det hela rätt skulle det gå att öppna till 5áns drev relativ enkelt och är det då något jag behöver tänka på eller är det bara att riva ner och sedan ger sig allt av sig självt?

Behöver jag tömma på olja eller ligger detta över normal nivå?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

// Anders
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by Tony »

adjskara wrote:Hej!

Har snurrat runt både här och på andra forum men hittade en tråd här där det diskuterades lösa drev för 5áns växel och sätter nu ett sista hopp till detta... och undrar om det kan vara detta som hänt mig....

I helgen när vi skulle hem från Stockholm och kommer upp på motorvägen så kör jag på i lagom lugn takt och när jag ska växla till 5án så skriker det bara till....Ungefär som att växeln hoppar ut...Tyvärr så var det inte så enkelt för när jag igen provar att lägga i 5án så sjunger det bara.... Bilen är packa full och familj med barn...
Så överväger jag med mig själv en kort stund men eftersom det inte känns något konstigt på 4án så tar jag beslutet att köra våra 35 mil i lite lägre fart och på 4án....
Kanske inte den intelligenta lösningen men hem kom vi i alla fall.

Tror ni det kan vara så enkelt som att 5án drev lossnat och att en enkel reparation gör att jag inte behöver pensionera bilen?
Enda lådan på bildesbasen kostar 9000+ frakt och med en offert på 19000 i verkstadskostnad blir det ju inget att överväga..måste bli egen tid i garaget eller skrotning..

Om jag förstod det hela rätt skulle det gå att öppna till 5áns drev relativ enkelt och är det då något jag behöver tänka på eller är det bara att riva ner och sedan ger sig allt av sig självt?

Behöver jag tömma på olja eller ligger detta över normal nivå?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

// Anders
oljan rinner ut om du inte lutar på bilen, 5ans drev sitter bakom en plåtkåpa i gaveln på lådan, relativt enkelt att se hur det funkar, har du otur så har du skadat splinesen på axeln åxå annars skall det bara vara att dra åt, men jag skulle försöka låsa den på något sätt och inte bara dra åt, typ locktite eller något
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by adjskara »

Hej!

Bilen upphissad och kåpan bortta men jag ser inget uppenbart fel!?
Dreven ser ok ut och verkar ligga ann... inget som sitter löst vad jag kan se eller känna med handkraft.
Det sitter en plastliknande svart sak i överkant som jag inte kan förstå vitsen med...Kanske den som gått sönder då det fanns några små små bitar svart hårdplast eller dylikt i botten av kåpan men så smått att det inte går att se vad det varit alls...

Ska den bara sticka rakt ut eller borde den ha någon funktion? i såfall vad? hur?

Andra förslag på varför jag har en 4 växlad bil som fungerar som den ska utan extra oväsen men 5án fungerar inte...

https://docs.google.com/file/d/0B0Jzenp ... 3MVdr/edit

Vad blir nästa steg i felökningen?
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by Tony »

oljan rinner på den svarta plastskenan in i plåtgaveln, sen vidare i det röret som sitter i kåpan och in i axeln till 5e drevet och smörjer det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by adjskara »

Tack Tony! Det förklarade en del....

Tyvärr gjorde även en tur tillbaka efter lunchen det...
Drevet till höger har snurrat på axeln så splincen i drevet är så gott som borta :-\

Splincen på axeln har klarat sig bättre men typ en fjärdedel är duktgit nerslitna....

Jag utgår nästan från att man inte kan byta den axeln utan att ta ner och isär lådan korrekt???

En liten tanke som då hoppade upp och bet mig... om jag får tag på ett friskt drev som då sitter ok på tre fjärdedelar av axeln och sedan svetsa fast det med några fina sömmar..... kan det vara en lösning?

Om så är fallet....ÄR det samma drev på en vanlig Scenic eller är detta enbart en RX4 lösning med femman utanför lådan?
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by Dennis »

Har du minsta lilla glapp eller centreringsfel mellan axel och drev så kommer svetsen att spricka. Det är ju härdade material både i axel och drev.
På min så bar det pinjongaxelns splines som givit upp och jag övervägde om jag skulle försöka ersätta den med en från en vanlig. Men jag hittade efter ett tag en låda som var lätt skadad i huset.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by adjskara »

Men då måste lådan ner och isär?

För det går inte att byta detta på plats väl!?
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by Tony »

adjskara wrote:Men då måste lådan ner och isär?

För det går inte att byta detta på plats väl!?
ja axeln sitter i lådan och inte bara utanför, resten av dreven sitter på dom 2 axlarna
du ser, svetsa går som sagt inte och jag är tveksam till om man skulle kunna limma fast drevet även om man skaffar ett annat drev.

Cylindrisk fastlåsning

Loctite cylindrisk fastsättning limmar lager, bussningar och cylindriska delar på hus eller på axlar. De uppnår maximal kapacitet för lastöverföring och jämn fördelning av påfrestningar samt eliminerar nötningskorrosion. De appliceras som en vätska och skapar 100 % kontakt mellan mötande metallytor, eliminerar behovet av dyra reservdelar, tidsödande bearbetning och användning av mekaniska metoder.

Fördelar med Loctite cylindrisk fastsättning jämfört med konventionella monteringsmetoder:

Starka produkter som klarar höga belastningar
Fyller alla utrymmen och eliminerar korrosion och nötning
100 % kontakt – belastningar och påfrestningar fördelas jämnt över kopplingen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by adjskara »

Tack.. och grattis Tony till post 7777 :-)


Fast du är lite motsägelsefull... Tveksam om det går att limma och sedan en lång text om en Loctite produkt jag inte hört talas om...

Tror du det är värt ett försök...jämfört med att plocka ner låda och byta...
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by adjskara »

Skickade mail till Loctite och fick ett glatt besked

Hej Anders

Att limma splines är en standard reparation.

Vi rekommenderar Loctite 638. Med 638 kan du fylla glapp upp till 0,25mm.

Alternativt Loctite 660 med aktivator 7649 så kan du fylla glapp upp till 0,5mm.

Är det större glapp eller spalter rekommenderar vi Loctite 3478 som kan fylla upp till 5mm.



Så då var jag tillbaka på frågan om det är samma drev på vanliga Scenic?

Eller någon som har liggandes?

Dagen blev i alla fall lite ljusare :-)
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by Baggis »

Aha, du har en tråd här också, hehe! Hur går det för dig?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
adjskara
Posts: 16
Joined: 11 Dec 2013, 13:33
Location: Lidköping

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by adjskara »

Just tillbaka från ett trevligt samtal med en reservdelskille på Renault. .. Man kan köpa drevet separat och endast 350 kr...leverans på fredag så helgen blir spännande :-)
ADJ Anders D Johansson från Lidköping vid Vänern
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Rasad låda eller bara löst drev? RX4 -00 21000 mil

Post by Baggis »

Håller alla tummar jag har, hehe! Jag har lagt ut liiite mer idag på diverse delar ;)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply