Bromsok bak Laguna 02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Gott, tack Joakim.
Per Kristiansson
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Göte J »

Har du inte kollat med Mr Auto.
http://bidelar.mister-auto.se/sv/
De är snabba och har tyska priser i sdenska kronor. Kvaliten ska jag väl inte uttala mig om, eftersom jag bara köpt vid ett par tillfällen. Hittills dock inget att klaga på.
// Göte J
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Tack Göte, jag har redan beställt ett begagnat från England genom Ebay, men jag skall absolut komma ihåg Mr. Auto till nästa gång.
Skall bli väldigt spännande att se ifall jag får något, ifall det är rätt, ifall det funkar, och om jag får dit skiten... Spännande liv man lever:)

Trevlig helg alla!



/ Per
Per Kristiansson
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Lalo59 »

Hej.

Då undrar jag ska jag beställa ett gjutjärnsok eller i aluminium?
Det gäller naturligtvis bakre oken.

Med vänlig hälsning.LG

Starbright wrote:Du är nog helt rätt ute.
Om glidkolvarna glider trögt eller mycket trögt , så har det samlats upp en massa sk*t, (aluminiumoxid) mellan ok och gummibussning.
Varje gång man byter belägg är det viktigt att man tar loss bussningarna och gör rent från denna oxid för att oket skall bromsen skall fungera optimalt.
Prova detta skall du se att det blir bra.
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Joakim16v »

Lalo59 wrote:Hej.

Då undrar jag ska jag beställa ett gjutjärnsok eller i aluminium?
Det gäller naturligtvis bakre oken.

Med vänlig hälsning.LG

Starbright wrote:Du är nog helt rätt ute.
Om glidkolvarna glider trögt eller mycket trögt , så har det samlats upp en massa sk*t, (aluminiumoxid) mellan ok och gummibussning.
Varje gång man byter belägg är det viktigt att man tar loss bussningarna och gör rent från denna oxid för att oket skall bromsen skall fungera optimalt.
Prova detta skall du se att det blir bra.
Lämpligtvis ett ok av samma typ som sitter på bilen.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Lalo59
Posts: 196
Joined: 18 Oct 2011, 20:42
Location: Saltsjöbaden

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Genom att tillverkningsindustrin har tagit fram både Gjutjärnsok och aluminiumok så undrar jag som konsument vad är att föredra?

På bilen så sitter det original ok som är av gjutjärn och har suttit där sedan bilen släpptes ut från fabriken.

Min fråga angående ok har mest att göra vad är det som är mest hållbart aluminium eller järn???

Frågan är av vilket märke oket skall man föredra?

Trw eller annat märke?

Kan ni komma med förslag?

Tack.

Med vänlig hälsning:LG

Lämpligtvis ett ok av samma typ som sitter på bilen.[/quote]
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Haha... det vill sig inte med mina bromsar.. Nä, så roligt är det egentligen inte... Som tur är har jag haft möjlighet att låna en annan kärra under tiden.
Till saken; hittade ett fint bromsok på Ebay, säljaren (en skrot som jag fattade det) hade hanterat många objekt och hade gott renommé.
Oket kom med UPS som utlovat, relativt väl inpackat men när jag tittade närmare på det var där en genomgående spricka där undre glidpinnen sitter. Se bifogad bild. Troligtvis har det fått en smäll i transporten och pajjat. Sprickan ser iofs lite skitig ut men det dammar rätt rejält från ett gammalt ok så det är egentligen svårt att bedöma om den är gammal eller ny. Tror inte att någon gör sig så mycket besvär att skicka en trasig del, så det är nog en transportskada ändå.
Jag har reklamerat till säljaren men inte fått svar ännu. Sannolikheten att han har ett likadant till som han kan skicka är väl rätt liten, ännu mindre sannolikt är att UPS tar på sig det uppkomna då det troligtvis inte var packat enligt deras riktlinjer. Därmed torde utfallet vara (om han är en ansvarsfull säljare) att han återbetalar transaktionen.
Då står jag där fortfarande utan bromsar, så nu till min fråga: tror ni det går att svetsa sprickan? Det är ju inte speciellt stor påfrestning där om jag kan min mekanik rätt. (Det roterande momentet borde tas upp av den andra delen av oket, den som sitter fast i axeln, där som klossarna fäster i). Vad säger ni, bra eller dålig idé? Jag kommer inte svetsa själv utan försöka muta en bekant som är svetsare till yrket sen ett 30-tal år. Han har arbetat i alla möjliga material så om det går att svetsa i det här gjutgodset är han rätt man.

Alla råd mottages tacksamt.


/ Per

Image
Per Kristiansson
Mr_Maxi
Posts: 173
Joined: 18 Apr 2009, 23:21
Location: Degerfors

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Mr_Maxi »

Hej!

Tydligt tecken på materialutmattning... om nu inte ett tåg kört över paketet:-)

Kräv ett nytt ok...

Går inte säljaren med på detta så kansek du kan ta packningar och dammskydd från detta och montera på ditt gamla ok.

Bara en tanke.,,,

Hoppas det löser sig...

Hälsn Jan
Jan Johansson
Renault Laguna Toruring 2,0 aut -03 Bruksbilen, Austin Maxi 1750 -75, Escort 1300L -75, Vaz 1500S- 77 och en 78:a oxå, Lada Samara 1500S -92, Lada Niva 1700i -96, Saab 900 i 88- aut och en 900i 16 v- 90 och Lada Samara Baltic -98...
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Tack för din input, Jan. Absolut har jag krävt ett nytt, tänker bara vad som är nästa steg om han inte har något annat att skicka. Även ifall metallen skulle vara utmattat som du säger, kan man tänka att det är så försvagat att det inte rekommenderas att svetsa ihop det? Det är ju gott om plats så jag antar att det går att bygga på med nytt "svets material" Men nu talar jag som sagt helt utan vetskap om metall, svetsning, gjutgodsens egenskaper osv. Vill ju heller inte göra något som inte blir säkert...

/ Per
Per Kristiansson
Post Reply