Bromsok bak Laguna 02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Har läst igenom trådarna här på forumet men inte riktigt hittar rätt på mitt problem.. Så här kommer frågan;
Bromsen låg på lite höger bak och beläggen var på upphällning så jag rev isär skiten häromdan för att göra rent, smörja upp och byta klossar. Såg ganska snart att bälgen runt kolven hade släppt från oket så det var torrt och smutsigt runt kolven. Jag torkade av och smörjde upp (gummifett) men får inte kolven att löpa lätt. Jag har motionerat den fullt in - ända ut säkert ett trettiotal gånger men den går fortfarande såpass trögt att bromsen ligger på. Tycker även att glidpinnarna går onormalt trögt trots att jag smörjet upp dem med "rätt sorts fett". Jag har visserligen ingen riktig referens hur lätt eller trögt de skall gå men det känns ganska trögt.

Vad tror ni, kan jag få liv i oket om jag motionerar kolven 30 ggr till eller är det bara att ge upp? Eftersom bälgen är lös är det väl ändå bara en tidsfråga innan den fastnar igen e klart..

Om nu oket är kört, kan man renovera det, skall jag köpa utbytes eller chansa på begagnat hos skroten? Givetvis svårt att ge andra råd, men försök :)

Trevlig fortsättning på helgen!


/ P
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Funderade lite vidare på det här eländet.. kan det vara så att det inte är kolven utan gummibussningarna till glidpinnarna som är boven?! De går som sagt väldigt trögt och kan knappas beskrivas som att de glider..

Har någon varit med om detta, att bussningarna trögar såpass att bromsen ligger på? Givetvis bör oken (den lösa bälgen) fixas också för att få en långsiktig funktion, men kan orsaken just nu vara bussningarna...?


/ P
Per Kristiansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Starbright »

Du är nog helt rätt ute.
Om glidkolvarna glider trögt eller mycket trögt , så har det samlats upp en massa sk*t, (aluminiumoxid) mellan ok och gummibussning.
Varje gång man byter belägg är det viktigt att man tar loss bussningarna och gör rent från denna oxid för att oket skall bromsen skall fungera optimalt.
Prova detta skall du se att det blir bra.
Johnny Söderström
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

OK, så du tror inte jag behöver byta bussningarna utan bara dra ur dem, och göra rent i oket där det satt.
Det kan alltså bildats en yta i hålet för bussningarna vilket gör att hålet blir mindre, bussningarna trycks ihop och därmed glidpinnen trögar..
Per Kristiansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Starbright »

Precis! Det är inte själva bussningen som är dåligt.

Du kommer förstå hur det ligger till när du fått bort bussningen. Oftast ligger det en massa oxid mellan. Glöm inte att smörja upp med ett fett som inte innehåller olja, t.ex kan du använda Lithiumfett.
Johnny Söderström
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Tack för rådet Johnny!
Mycket riktigt, det var ett tjockt lager äckel i hålet runt bussningen. När jag fick bort det och satt tillbaks bussningarna gled de som en varm kniv i smör :)
Glad i hågen satte jag ihop allt igen men bromsen ligger fortfarande på... Suck!
Har du eller någon annan fler bra råd? Nu måste det väl vara kolveländet.. Har som sagt motionerat och smörjt den ett antal gånger men det hjälper uppenbarligen inte.
Om det skulle visa sig vara kört, vad är bäst (till en gammal skruttbil) för en ledsen amatör: utbytesok eller beg på skroten?

ALLA råd mottages tacksamt.
Per Kristiansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Starbright »

Om damasken har varit trasig kan mycket väl kolven ha tagit skada ( rostat) vilket gör den trög och säkerligen behöver den bytas.. men innan du byter kan du prova på att lossa bromsnippeln så att när du trycker tillbaka kolven, kommer bromsvätskan att gå ut genom den istället för bromsslangen. Går kolven lätt då, kan det vara bromsslangen som är dålig och blockerar vätskan från att rinna lätt.

Men om nu damasken har varit trasig en längre stund är nog det stor risk att oket måste bytas. Alternativt att man renoverar det gamla oket, men då måste du få tag i en renoveringssats och även hona om själva cylindern. I mitt tycke, inte riktigt värt det. Leta efter ett väl fungerande beggat ok.
Johnny Söderström
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Hej igen Johnny och tack för att du tagit dej tid med dina ingående svar. Uppskattas verkligen!
Skall kika på det du sa om att släppa på nippeln och se om det går lättare att trycka in kolven.. Brukar det vara några bekymmer att lossa den med risk att man bryter av något eller tror man att det skall gå någorlunda smidigt? Samma sak om jag blir tvungen att byta ok, brukar bromsröret/skruven sitta så man bör förbereda sig med någon slags värme eller kan jag hoppas på att det skall lossa rimligt enkelt?

Vänligen,
Per Kristiansson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Starbright »

Varierar från bil till bil, men vanligen så lossnar dem ganska enkelt. Gör givetvis ren nippeln noga från evt rost och annan sk*t och använd rostlösare så skall du se att det går bra.

Tänk på att oket måste luftas när du lossar på nippeln.
Johnny Söderström
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Strålande, tack tack. Verkar vara ont om bakok till den här modellen men jag har fått nys om ett någorlunda i närheten. 1000 pix skulle de ha. Inte det billigaste men som sagt på hämtavstånd (för en god vän som arbetar åt det hållet) så räknar man till frakten på de som kostar lite mindre på bildelsbasen blir det inte så stor skillnad. Skall försöka slänga ett öga på luftnippeln ikväll, annars blir det ok byte i helgen..
Per Kristiansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Stymie »

Ebay är billigt om man kan vänta lite:

En sökning på renault laguna rear brake caliper ger bättre valuta för pengarna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Tjena Stymie,

Jag har köpt en del andra prylar på Ebay fast det har mestadels varit nya elektronik apparater från Kina.
I mitt fall är det inte så förskräckligt bråttom så Ebay är absolut ett alternativ.. Är det någon specifik säljare eller till och med något konkret objekt du vågar dej på att rekommendera till mej? Tacksam för alla goda råd i ärendet..


/ Per
Per Kristiansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Stymie »

Hej

Brukar inte ge direkta råd eftersom det är många faktorer att väga in, men jag är säker på att du hittar en del i rätt prisklass. Det finns begagnade, renoverade eller helt nya. Mitt grundläggande tips är att kolla säljarens aktiviteter och omdöme, har de dessutom en Ebayshop så är de pålitliga. Dessutom är det inte alla som visar att de skickar till Sverige och ett mail till säljaren kan vara nödvändigt för att övertyga dem samt förhandla eventuellt transportpriset.

Vill man chansa och köpa begagnat så är det sällan några stora pengar, men mer produktrisk och transporten brukar kunna ta lite tid om säljaren är en privatperson eller småskutt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
p.kristiansson
Posts: 16
Joined: 25 Feb 2014, 09:06
Location: Tjörn

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by p.kristiansson »

Awright, tack så långt. Jag har dragit iväg ett par mail till några säljare i UK, får se hur pigga de är att skicka till Tjörn :)

To be continued...


/ Per
Per Kristiansson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Bromsok bak Laguna 02

Post by Joakim16v »

p.kristiansson wrote:Awright, tack så långt. Jag har dragit iväg ett par mail till några säljare i UK, får se hur pigga de är att skicka till Tjörn :)

To be continued...


/ Per
Det brukar inte vara några problem för Britter att skicka till Sverige. Jag har köpt en hel del och ofta är det inte dyrare än ett normalstort brev inom sverige. Nu väger iofs ett bromsok lite mer, men det är nog iaf inte mer än 5-10 pund för frakten.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply