Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by akalenn »

Hej,

Min Laguna II 2,0T av 2003 årsmodell, har under ca ett år gett mig grå hår med ett fel jag inte kan lösa...

Felet består av att bilen rycker till en gång vid långsam acceleration och oftast vid lite belastning som te.x. med tre personer i bilen och jag ska öka hastigheten ifrån 70 till 90 körandes på 6:e växeln. Vid 2400 varv och ca +0,4 bars laddtryck rycker den till och endast en gång. Samma sak händer vid ca 1800 varv och -0,2 laddtryck. Det konstiga är att förutom vid dessa vartal går bilen hur bra som helst och om jag gasar på lite häftigare så att man snabbare kommer förbi dessa varvtal händer inget. Ryckningen vid 2400 varv sker oftast.

Jag kan inte minnas allt jag testat men följande vet jag är gjort/testat;
- Inga felkoder finns lagrade i bilen
- Hällt i spridarrengöring i bensinen, flera olika märken.
- Bytt luftfilter
- Bytt tändstift
- Bytt samtliga tändspolar
- Bytt temperaturgivaren på insuget, straxt innan trottelhuset
- Svänghjulsgivaren är rengjord och uppmätt till rätt värde
- Jag har köpt en MAP-sensor och testat att byta plats på dom två som sitter på insuget. D.v.s. jag har haft tre stycken att bolla runt med

Än så länge har inget hjälpt. Dock har jag fått för mig att om jag håller på att skiftar MAP-sensorer så kan ryckningen lugna ner sig vid 2400 varv och istället ske oftare vid 1800 varv. Jag kan inte heller alltid provocera fram ryckningen genom att "gubbköra" bilen.

Hoppas att någon nu kan ge några goda råd.

Mvh Fredrik
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by Robin »

Spjällägesgivaren ?

Kanske kan plocka bort den och rengöra denna. Vet inte om den är separat eller en del av spjällhuset.

Skulle nog bytt till en ny (blå) svänghjulsgivare också så är det ur världen.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by akalenn »

Jag glömde skriva att det går alldeles utmärkt att köra bilen på redan nämnda varvtal i konstant fart utan att den rycker, t.ex. på motorväg i 105 km/h så ligger jag på 2400 varav utan problem. Utan det är endast vid långsam acceleration och/eller vid belastning som t.ex. i uppförbacke på högsta växeln som rycket kommer.

Ännu har jag inte velat ge mig på spällhuset men det kanske vore läge för att iallafall rengöra huset. Svänghjulsgivaren kan det vara men jag vill minnas att jag läst någonstans att man inte kan ha den den blåa givaren om det inte redan satt en sådan ifrån början. Någon kanske redan gjort bytet och kan verifiera att det går bra?
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by Dennis »

Vad har du för fabrikat på tändstift. Vilket fabrikat och uppdatering är det på tändspolar, nya eller beg.?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by akalenn »

Tändstiften är NGK, samma modell som satt i från början. Minns dock inte modellbeteckningen. Den typen av stift har suttit i flera år utan problem och ryckningen kom medan dom gamla stiften satt i. Bytet till helt nya gjorde ingen skillnad...

Tändspolarna är alla helt nya.
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by akalenn »

Har idag bytt svänghjulsgivare och kan konstatera att det var inte orsaken, tyvärr...

Jag har fått för mig att ryckningarna minskar och under flera dagar faktiskt helt försvinna när det är väldigt varmt (över 24 grader) ute och ökar igen när det blir kallare. Jag har redan bytt ut tempgivaren som sitter innan spjället, finns det något mera tempgivare på denna motortyp?
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by Robin »

Kan det inte vara inre drivknutar eller liknande som börjar bli slut ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by akalenn »

Robin wrote:Kan det inte vara inre drivknutar eller liknande som börjar bli slut ?
Vet ej, kan inte riktigt se kopplingen då mot att den rycker enbart vid vissa varvtal. Borde det inte låta lite då om knutar skulle vara slut?
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by Robin »

Jao kanske de.

Pröva dock att lägga dig under bilen och rycka lite i axlarna. Man brukar kunna känna om dom är slut.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by akalenn »

Ja, jag ska prova det.
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Re: Laguna II 2,0 T rycker vid vissa varvtal

Post by akalenn »

Uppdaterar denna tråd.

Under sommaren har bilen gått helt problemfritt. Dock började problemet att återkomma när utetemperaturen börjande närma sig ca 7 grader. Under 7 grader rycker bilen så jag misstänker någon temperaturgivare som inte riktigt fungerar. Jag har redan bytt ut givaren på insuget så vad finns det mera för temperaturgivare?
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
Post Reply