Elektronisk handbroms ur funktion

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
paTrust
Posts: 5
Joined: 04 Mar 2014, 19:00
Location: Borlänge

Elektronisk handbroms ur funktion

Post by paTrust »

Hej

Har skrivit tidigare i detta forum angående min Renault Megane Scenic -05 som handbromsen slutade fungera på efter byte av bromsbackar och bromsok. Lyckades aktivera och återställa den efter att ha kört ett specialkommando (jo, det är ju en fransos trots allt)

Problemet nu är att den slutade fungera igen efter någon dag och på instrumentpanelen larmar det för Handbrake fault och Electric failure. Kollade handbromsen och den vänstra av dem gick inte tillbaka helt. För att släppa handbromsen helt drog jag i nödhandtaget vilket fungerade. Dock reagerar inte handbromshandtaget alls när man drar i det ändå.

Lämnade först in den på en vanlig bilverkstad men det visade sig att dom inte kunde åtgärda felet. Så jag blev tvungen att kontakta Volvoverkstaden där dom använde datorn för att felsöka bilen, och mycket riktigt larmade den för handbromsen. Dock klarade inte ens dom av att hitta felet med hjälp av datorn, det gick inte att återställa handbromsen hur dom än försökte.

Så nu är min fråga: finns det någon som varit med om liknande fel eller vet vad det kan vara och framförallt VAD man kan göra åt det?

Mvh
Markus
Markus Bernhardsson

Renault Megane Scenic 2.0 2005
Post Reply