Parkeringssensor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ejblind
Posts: 8
Joined: 23 Jul 2012, 19:50
Location: Ronneby

Parkeringssensor

Post by ejblind »

Hej!Jag har köpt backsensorer och jag behöver tips på hur jag drar kablarna från sensorerna (4) ifrån bakre plasten in i bagageutrymmet! Har sedan tänkt koppla till backlampan. Men gärna lite hjälp om nån har erfarenhet! Bilen är en renault megane 1,5dci 2011. (en grym bil) :wink: Jag heter Jörgen svensson o bor i Ronneby. Tack på förhand :D Mvh Jörgen.
Jörgen lars-erik svensson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Parkeringssensor

Post by Joakim16v »

Original går den in på förarsidan under bakljuset. Kan försöka ta en bild senare idag.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
ejblind
Posts: 8
Joined: 23 Jul 2012, 19:50
Location: Ronneby

Re: Parkeringssensor

Post by ejblind »

Hej Joakim! Det vore toppen!Har du mer tips tar jag tacksamt emot 8)Mvh Jörgen. Ps. F,ö Kan jag tillägga att man kan byta passagerarsidans halvljuslampa relativt smidigt från motorrummet på megane -o6 (dessa modeller) :wink:
Jörgen lars-erik svensson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Parkeringssensor

Post by Joakim16v »

Hej.

Syns inte så bra på bilden, men den kommer från samma stam som bakljussladdarna. Den är en oval gummitätning som du kan göra hål i och dra in kablarna och sedan täta på nytt.
Image

Annars är det ganska lätt att byta lampa på Megane III ;)
Iaf på 2014 sitter hela strålkastaren på skenor. Lossa två skruv och en låsning så har du det i handen :racesmile:
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
ejblind
Posts: 8
Joined: 23 Jul 2012, 19:50
Location: Ronneby

Re: Parkeringssensor

Post by ejblind »

Hej! Menar föregående modell ang lampbyte :wink: Har sett en del klagomål på detta här. Stort tack! Behöver man demontera fångaren för att komma åt? Och hur isfa? Mvh Jörgen. :?
Jörgen lars-erik svensson
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Parkeringssensor

Post by Joakim16v »

Japp.. Det behöver man. Några 8mm undertill. Två 7mm i vardera hjulhus och en t20 bakom plasten i hjulhuset längst upp. Eventuellt några vid lasttröskeln.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
ejblind
Posts: 8
Joined: 23 Jul 2012, 19:50
Location: Ronneby

Re: Parkeringssensor

Post by ejblind »

Hej igen! Ok,stort tack för hjälpen :D Återkommer när grejorna är på plats! Mvh Jörgen Megane 1,5dci 2011.
Jörgen lars-erik svensson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Parkeringssensor

Post by Starbright »

Har monterat dit tillvalsensorer på en magane III:a som inte är kombi och där kan jag säga att ledningsmattan inte dras i originalhålet.
Bakom bakre krockbalken har du ett genomföringsgummi, där drar du ledningsmattan från sensorerna. Var extremt noga med att du sätter sensorerna korrekt så dem inte touchar balken när du sätter tillbaka stötfångaren. + Se även till att fuktskyddet till sensorerna monteras korrekt annars finns risk att kabarna går sönder efter kort stund.

Lycka till!

vh: Johnny
Johnny Söderström
ejblind
Posts: 8
Joined: 23 Jul 2012, 19:50
Location: Ronneby

Re: Parkeringssensor

Post by ejblind »

Starbright wrote:Har monterat dit tillvalsensorer på en magane III:a som inte är kombi och där kan jag säga att ledningsmattan inte dras i originalhålet.
Bakom bakre krockbalken har du ett genomföringsgummi, där drar du ledningsmattan från sensorerna. Var extremt noga med att du sätter sensorerna korrekt så dem inte touchar balken när du sätter tillbaka stötfångaren. + Se även till att fuktskyddet till sensorerna monteras korrekt annars finns risk att kabarna går sönder efter kort stund.

Lycka till!

vh: Johnny
Hej! Och tack,hur drog du strömmen? Om du drog den till backlampan vore jag tacksam för tips :D Det ser trångt ut,och backlampan sitter ju på luckan :? Tips? Mvh Jörgen Megane III 1,5 dci.
Jörgen lars-erik svensson
Post Reply