Startspärr Laguna 03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ella
Posts: 4
Joined: 28 May 2014, 08:59
Location: Nynäshamn

Startspärr Laguna 03

Post by Ella »

Hej, köpte en Renault Laguna, 2003, för fyra dagar sen, den har gått fint fram tills idag då jag kommer till dotterns förskola men inte längre.
Startspärren låser sig.
Provar bägge nycklarna/korten men inget händer. Jag provar att låsa och låsa upp, det går bra men startspärrlampan blinkar ända och bilen går inte att starta.
Detta har inte hänt mig förr, vet inte hur jag gör nu, om det finns en annan lösning på problemet än bärgning och verkstad?
Har läst i olika forum att man ska kunna använda en kod, fyrsiffrig, för att låsa upp, att den finns i instruktionsboken, vet någon om det stämmer?
Tacksam för alla råd.
Elenore Österberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr Laguna 03

Post by Starbright »

Hej Elenore!

Tyvärr så fungerar detta med 4 siffror bara äldre bilar och inte din modell.

Med utgång av den beskrivning du ger, skulle jag gissa på att din kortläsare har slutat fungera. Det är den som läser av Chippet inuti startkortet och sedan sänder vidare den koden för godkännande av start.

Inuti kortläsaren sitter det ett kretskort med en massa komponenter på.
Bl.a 2 st mikrobrytare som talar om att kortet är i skjutet. Dessa mikrobrytare aktiveras av plastarmar och dessa brukar tyvärr kunna gå av. detta kan man bekräfta genom att demontera kortläsaren och antingen öppna upp den eller skaka på den. rasslar det intui läsaren är det med stor sannolikhet läsaren som är trasig.

Vad gör du nu då?
ja.. tyvärr kan du inte göra så mycket. Antingen chansar du på att jag har rätt och lagar/byter kortläsaren ( plug and play kan man säga)
Om jag har fel så görs ju detta i onödan. En felsökning av en kunnig mekaniker lär vara det allra bästa. Då gäller ju bärgning av bilen till verkstad.

Lycka till!

Vh Johnny
Johnny Söderström
Ella
Posts: 4
Joined: 28 May 2014, 08:59
Location: Nynäshamn

Re: Startspärr Laguna 03

Post by Ella »

Tack snälla.
Imorgon ska jag få hjälp att ta bilen till en person som kan göra en felsökning.
Han pratade om att jag kanske skulle behöva byta korten/nycklarna "bara" och inte hela läsaren.
MVH/Ella
Elenore Österberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr Laguna 03

Post by Starbright »

Svårt att tänka mig att båda korten skall ha slutat fungera samtidigt.

Har varit med om flertalet kortläsare som är sönder. Går oftast att fixa till om man vet vad man skall göra, så hoppas personen som får bilen är kunnig på märket.
Johnny Söderström
Ella
Posts: 4
Joined: 28 May 2014, 08:59
Location: Nynäshamn

Re: Startspärr Laguna 03

Post by Ella »

Vet du vad det kan kosta?
Elenore Österberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Startspärr Laguna 03

Post by Starbright »

mja jag är inte helt hundra. En ny läsare kostar runt 3000 kr +/- några hundra

En reparation av läsare beror helt på vem du lämnar den till.
Jag brukar ta 500 kr för jobbet. Då involverar det Reparation av trasig "tryckarm" samt mont demont av läsaren i bil.
Har gjort några stycken i samband med kortprogrammeringar

Men varje verkstad kan ju ta vad dem känner är resonligt med tanke på arbetstid etc.
Men runt 20-30 min tar det hela.

Inte säker på att alla verkstäder ens vill göra det hela utan hävdar att man helt enkelt MÅSTE byta läsaren.
Detta är oftast inte sant, men man kan ju inte lova någon garanti på en rep av läsaren. Ha det i åtanke.
Johnny Söderström
Ella
Posts: 4
Joined: 28 May 2014, 08:59
Location: Nynäshamn

Re: Startspärr Laguna 03

Post by Ella »

Tack snälla du för din hjälp.
Killen som ska hjälpa imorgon jobbar på Bilia i Haninge. Får se vad han säger efter felsökningen.
Tack
Elenore Österberg
Post Reply