Clio Startar inte.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AHSRG
Posts: 1
Joined: 30 May 2014, 12:18
Location: eskilstuna

Clio Startar inte.

Post by AHSRG »

Hej!
Ok, vet att detta kanske varit uppe som problem innan, men har då inte sett så utförlig beskrivning så vet inte om det är samma som sker med min bil. Har en clio från 03 (1,4 tror jag) som inte startar.

Började för en stund sedan då jag parkerade bilen, när jag kom tillbaka en halvtimme senare så svarar den inte när jag vrider om tändningen. lampor lyser på instrumentpanelen, tror jag hör bränslepumpen, men tänder inte, och startmotorn snurrar inte. fönsterhissar är döda, stereon har saknat ström då jag måste slå in kod för att låsa upp den. Röda lampan på kontrollpanelen som vanligtvis slocknar slutar inte blinka. Dagen efter, tidig kall morgon går jag dit, startar inte, slår av lysena, och då startar den utan problem.... Jag kör den ca 2 veckor, samma sak igen, men startar inte morgonen därpå som jag hoppats.

Den har nu stått på verkstad i ca en och en halv månad och de har inte funnit problemet. vid tillfällen då de pillat i tändningen, och bytit batteri så har den funkat, och även efter de bytit tillbaka till mitt batteri. men sen har den dött igen. När den varit död har de inte heller kunnat läsa av felkoder, fattade det som att de inte får kontakt med datorn.

Första tanken när jag läst runt var denna krockknappen, men skulle inte startmotorn snurra då? -den ska väl bara slå av bränslepumpen? -men jag hör den ju när jag vrider nyckeln till andra läget.
Jordfel någonstans kanske? kanske till startmotorn/dess kontaktytor...? Bilen står som sagt på verkstad då jag är en imbecill när det gäller bilar. Någon idé ?

Hade vart fint om det var krockknappen så jag bara kunde gå och trycka på den och så åka därifrån... men vet inte var den sitter! :(
Anton Holm
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio Startar inte.

Post by Starbright »

Skumt fel.

Om motorstyrdonet slutar få ström så kommer vare sig startmotorn eller bränslepumpen gå, startspärren komer ej slå ifrån heller. så långt verkar det troligt att något är fel med antingen Styrdonet eller matningen till denna.

Men.. varken radion eller el-hissarna går på den kretsen. Därför måste det vara ngt skumt fel med strömtillförseln.

jordkablar
batteri ( kortslutning)
12v kabel från batteri.
Säkringsdosan i motorrummet

Evt kan tändningslåset fela dock borde allt vara släkt då, så mycket otroligt.
Johnny Söderström
Post Reply