Knackande Kangoo 1.5dCi -06

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
jespersson
Posts: 2
Joined: 06 Jun 2014, 16:50
Location: Ängelholm

Knackande Kangoo 1.5dCi -06

Post by jespersson »

Hej,

Ställer frågan till er, då ni sitter inne på mer information och kompetens om dessa bilar. Köpte en Kangoo -06 1.5 dCi i fint skick, med knack från motor, av en god vän som bytte firmabil.

Problemet:
Motorn startar enkelt men knackar. Låter som det kommer från ovansidan av motorn.

- Oljefilter ser jättefint ut, inga spår av metall eller vevlagerras (som tydligen är vanliga på dessa?).
- Får felkod P0170 (Injektoranpassning något). Spridarna är programmerade (med Bosch diagnossystem, en Renaults egna).
- Provade att flöda spridarna med sep behållare och de diffar riktigt mycket, se bild:
https://lh3.googleusercontent.com/-PWNv ... _02942.jpg
- Lämnade iväg spridarna för testkörning i spridarbänk, och de visade sig att det inte var något problem med dem.
- Har kontrollmätt spridarkontakterna från styrbox till kontaktstyckena, inga kortslutningar eller liknande. Alla kablar har samma ohm.
- Har jag bilen igång och drar ut kontaktstyckena för spridarna en och en, fortsätter dock ljudet, men man märker samtidigt att motorn går ner på 3 cyl.
- Nytt dieselfilter monterat.
- Spridarrören är rengjorda och har inga stopp i sig.
- Har demonterat fördelarblocket, kan man provflöda den på något sätt?

Då kollegan som ägde bilen redan hade kört den tidigare, körde jag den hem 3mil när jag köpte den. Mellanåt slocknade motorlampan (som för övrigt ej lyser nu) och då märkte man att man fick 20-25hk till under korta perioder tills den tändes igen.

Några idéer? Kan Renualt få fram mer information med sina diagnostikprogram jämfört med en AD-verkstad som bara har Autocom eller Bosch?

Mvh.
Jesper Persson

PS. Här är en liten film, med knackandet: https://www.youtube.com/watch?v=VP8yqAKRAx0 DS.
Jesper Persson
jespersson
Posts: 2
Joined: 06 Jun 2014, 16:50
Location: Ängelholm

Re: Knackande Kangoo 1.5dCi -06

Post by jespersson »

Ingen som har någon idé? :D
Jesper Persson
Post Reply