Felsökning, AC tryckgivare, Megane II 06

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
janjoh
Posts: 13
Joined: 13 Jun 2014, 22:56
Location: Stockholm

Felsökning, AC tryckgivare, Megane II 06

Post by janjoh »

Okej, kondensor, torkfilter och tryckgivare bytt, systemet återfyllt på rätt sätt. Systemet signalerar dock fortfarande att det inte har någon kontakt med trycksensorn.

Den gamla trycksensorn gav ingen utsignal alls enligt mekanikern. Den nya ger signal.

Verkstaden som gjorde detta har dock ingen clip och jag har en känsla av att detta kan dra ut på tiden att fixa hos Bilia.

Samtidigt känner jag väl lite att det borde vara något relativt simpelt fel nu. Så jag undrar om någon vänlig skäl har några bra tips, eller skulle kunna låna ut en Haynes eller liknande med lite felsökningsråd / mätvärden?

Teknikern på bilia som läste av systemet sade att eftersom denna sensor delar matningsspänning med andra sensorer så BORDE flera sensorer larmat om det var ett mat ingsfel eller styrenhetsfel. Q

Så, enligt min bilokunniga skalle så borde det ju vara Kablaget till bränsledatorn , eller så ärven den nya sensorn defekt?

Systemet kyler såklart apbra vid direktström.
Janne Johansson
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Felsökning, AC tryckgivare, Megane II 06

Post by anlu »

Hej, på min för några AC-reparationer sen så hade ett kretskorts lödning & komponent brunnit. Det sitter under en plastlåda t.h om batteriet och luftfiltret när du står framför bilen.Ett långskott att det skulle vara samma fel men FYI. Detta bör ju vara ett styrenhetskort, men minns jag rätt så va det inte flera samtidiga felkoder att gå efter enligt teknikern. Kortet har reservdelsnr:8200455424, googla på't för mer info.
Inga konkreta felsökningstips, men info till alla med AC-strul på meg II;or.
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Felsökning, AC tryckgivare, Megane II 06

Post by Starbright »

Är felkoden DF1070 släckt?
Johnny Söderström
janjoh
Posts: 13
Joined: 13 Jun 2014, 22:56
Location: Stockholm

Re: Felsökning, AC tryckgivare, Megane II 06

Post by janjoh »

Starbright wrote:Är felkoden DF1070 släckt?
Jepp.

Jag har nu fått lite mer info (dessvärre) då svärfar är jaktlaget med verkstadschefen på en biliaverkstad har felsöka bilen och konstaterat ECU-fel. Signalen från givaren är korrekt hela vägen fram till ECU.

Den är gissningsvis inte värd att lägga de pengarna på.


Men jag har ändå en liten fundering, vad har givaren för utsignalskaraktär? Är det nån som sitter på info vad som är korrekt spänning? dialogys 1006a nämner ju att systemet skall hålla 2-27bar, men inte vilka spänningar givaren skall ge till ECU.

Jag säger inte att verkstadens diagnos är fel. Jag tucker bara den känns så jävla osannolik.
Janne Johansson
Post Reply