Styrväxel kass(?) vid 3.600 mil???

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
KEBE
Posts: 3
Joined: 24 Jun 2014, 18:09
Location: Edane/Arvika

Styrväxel kass(?) vid 3.600 mil???

Post by KEBE »

Kom nyligen över en liten pärla, en Clio -1.4 -96, 4-dörrars, med blott 3.600 mil på mätaren, dessutom en automat! Ägd sedan ny av äldre dam, som bara kört den till och från sommarstugan och punktligt servat den hos Volvo däremellan. Bilen ser ut som om den kom direkt fr bilhallen.

Nu till det märkliga: vid provkörningen la jag märke till ett litet glapp i styrningen, vilket gör att man får parera med lite extra rattutslag när man kommit upp i fart. Eftersom det var alldeles för lite luft i framdäcken trodde jag att det berodde på detta, men icke!

Idag for jag in till en mindre verkstad, som jag brukar anlita.
- Ha, det är styrväxeln som är slut. Typiskt gamla Clio. Franska bilar, du vet.
- Jamen, den har ju bara gått 3.600 lugna sommarmil.
- Spelar ingen roll. Inte lönt kosta på den gamla bilen en ny styrväxel.

Väl hemkommen kollade jag på en del motorsajter och beg.tester av Clio från 90-talet. Ingenstans står det om några dåliga styrväxlar.
Är det verkligen möjligt att styrväxeln är på upphällningen och skulle detta var ett vanligt problem på Clio fr 90-talet? Bilen har ju i alla år varit en verklig storsäljare bland småbilar.

Vad säger sakkunskapen på detta forum?
Om det är styrväxeln - handlar det om stora belopp? Är det lönt söka efter en beg om de har så kort livslängd. Bytet ser ju ut att vara lite pilligt, men inte värre än att jag skulle kunna klara det.
Mkt tacksam för alla synpunkter. :lol:
Kenneth Bergdahl
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Styrväxel kass(?) vid 3.600 mil???

Post by Tony »

Hahaha jäkla loosers som säger det är styrväxeln, det är glapp i rattstången, brukar glappa i infästningen till knuten nere vid styrväxeln, alltså inte knuten utan rattstången sitter lite lös i knuten, fixas med svets.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
KEBE
Posts: 3
Joined: 24 Jun 2014, 18:09
Location: Edane/Arvika

Re: Styrväxel kass(?) vid 3.600 mil???

Post by KEBE »

Tony wrote:Hahaha jäkla loosers som säger det är styrväxeln, det är glapp i rattstången, brukar glappa i infästningen till knuten nere vid styrväxeln, alltså inte knuten utan rattstången sitter lite lös i knuten, fixas med svets.
Man tackar för tipset!
Låter betydligt enklare (och billigare) än att byta styrväxel! :D
Kenneth Bergdahl
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Styrväxel kass(?) vid 3.600 mil???

Post by Tony »

KEBE wrote:
Tony wrote:Hahaha jäkla loosers som säger det är styrväxeln, det är glapp i rattstången, brukar glappa i infästningen till knuten nere vid styrväxeln, alltså inte knuten utan rattstången sitter lite lös i knuten, fixas med svets.
Man tackar för tipset!
Låter betydligt enklare (och billigare) än att byta styrväxel! :D
ja du kommer åt innifrån bilen, om du tar bort damasken runt knuten, sen håller du i knuten med en hand och rör på ratten med andra så skall du märka var det glappar, har man svets kostar det gratis att laga.
undrar hur många pucko verkstäder som byter styrväxel i onödan :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
KEBE
Posts: 3
Joined: 24 Jun 2014, 18:09
Location: Edane/Arvika

Re: Styrväxel kass(?) vid 3.600 mil???

Post by KEBE »

Tony wrote:
KEBE wrote:
Tony wrote:Hahaha jäkla loosers som säger det är styrväxeln, det är glapp i rattstången, brukar glappa i infästningen till knuten nere vid styrväxeln, alltså inte knuten utan rattstången sitter lite lös i knuten, fixas med svets.
Man tackar för tipset!
Låter betydligt enklare (och billigare) än att byta styrväxel! :D
ja du kommer åt innifrån bilen, om du tar bort damasken runt knuten, sen håller du i knuten med en hand och rör på ratten med andra så skall du märka var det glappar, har man svets kostar det gratis att laga.
undrar hur många pucko verkstäder som byter styrväxel i onödan :D
Jaha, du menar nere vid pedalstället? Skall kolla under dagen.
Kenneth Bergdahl
Post Reply