Nummerksyltsbelysning Laguna 2000 kombi

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kulspetspenna
Posts: 12
Joined: 30 Jun 2014, 23:12
Location: Borlänge

Nummerksyltsbelysning Laguna 2000 kombi

Post by kulspetspenna »

Jag har en massa fel på min Laguna 2000 kombi men jag försöker beta av dem i tur och ordning. Efter att jag hade haft min Laguna hos Volvos verkstad då låset i bakluckan inte fungerade, slutade nummerskyltsbelysningen att lysa. Jag vill inte lämna in bilen till Volvo igen då de tar hutlöst betalt för i princip allting.

Nya glödlampor hjälpte naturligtvis inte. Efter att ha läst här på forumet så verkar en bra början vara att kolla om strömmen kommer till lamphållaren. Enligt Volvoverkstaden kan en kabel vara av. Själv undrar jag om inte mekanikern glömde att koppla ihop någon kabelanslutning eller om hans rikliga användning av smörjmedel när han smorde upp låset , orsakade bristande kontakt någonstans. Jag vet dock inte hur det ser ut där inne.

Hur som helst måste bakluckans klädsel av så att jag kan kolla. Vad är det för typ av skruv som håller fast klädseln? Jag har försökt med en insexnyckel men det gick inte. Behöver man specialverktyg, om så bara för att kunna sätta klädseln på plats igen? Det är ju ingen mening att ta bort klädseln om man inte får fast den igen utan specialverktyg. Kan en jordpunkt vara felet, och hur hittar jag den?
Mats Dahlberg
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Nummerksyltsbelysning Laguna 2000 kombi

Post by Joakim16v »

Inredningsskruv brukar vara torx på Renault, oftast T20, men även andra storlekar förekommer.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
kulspetspenna
Posts: 12
Joined: 30 Jun 2014, 23:12
Location: Borlänge

Re: Nummerksyltsbelysning Laguna 2000 kombi

Post by kulspetspenna »

Det var bara den slarvige mekanikern som glömt att koppla ihop två kablar.
Mats Dahlberg
Post Reply