Elhiss Laguna -06

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Hej alla, har en Laguna GT -06 som elhissen på höger bak inte har fungerat på ett tag, inget som vi har gjort nåt åt då det sitter barn bak och dom aldrig används. Men när frugan hoppade in i bilen idag och startade så gick rutan ner i botten och nu går det inte få upp den. HAr plockat bort dörrsidan men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Det jag vill göra är att få upp rutan, har som sagt inget behov av att kunna hissa ner den för tillfället. Har läst att man kan lägga 12V direkt på motorn för att få upp den, men jag vet inte var jag ska göra detta då elektonik inte riktigt är min grej, eller kan man på något sätt få upp rutan manuellt??? Hoppas att någon kan hjälpa till med en beskriving att få upp rutan antingen med hjälp av motorn eller manuellt...
Tack på förhand
/Kalle
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Tar man bort bort kontakten till motorn så är det fem kablar som går in så frågan är vilka stift man ska sätta 12V på???
Mvh
Karl Blomström
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Stymie »

Vad händer när du drar upp knappen för bakrutan i förardörren? Att det inte fungerar i bak kan bero på att man kommit åt 'barnknappen' på förardörren.

Nu har du visserligen haft problem tidigare med det fönstret, så det kan vara något annat elektronikfel. Fönsterhissarna bak har inte varit något problem på Laguna II vad jag vet. Jag kan inte direkt svara på var 12V ska läggas, men det kan du mäta om det bara är fel på motorn. Ta bort kontaktstycket till motorn, mät spänning mot jord på respektive stift när någon trycker och drar i knappen (antingen på förardörren eller dörrknappen). blir det ingen skillnad på något stift så ligger problemet längre fram i bilen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Ingen av knapparna fungerar varken fram eller bak, har inte mätt på stiften men tror inte att felet ligger i motorn då den gick när fönstret gick ner.
Prion är just nu bara att få upp fönstret då vi ska ut och åka i helgen, Finns det någon risk att lägga på12V om man inte är säker på vilka stift det är?? Det sitter ett stift sen mellanrum och sen fyra till jämte varandra...
Karl Blomström
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Stymie »

Jag skulle inte lägga 12V på något som jag inte vet vad det är. Mät först i kontakten på kablaget. Då ser du om det kommer fram spänning. Det kan vara fel på motorns elektronik/mekanik vilket gjorde att fönstret gick ned. Det är inget fel på själva elmotorn i sig, utan troligen i den elektronik som sitter i anslutning till motorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Blir till att hem och mäta efter jobbet då, vilken färg är jord när det gäller bilar??
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Har nu varit ute och mätt och en kontakt är det 12v på hela tiden till jorden och mäter än dom andra till den som är 12v så blir det 12 beroende på om man dra halvvägs eller använder autoläget, så antar att det kommer fram Ström som det ska, vet inte exakt hur man ska mäta, är motorn körd eller ska jag prova att lägga på 12 v direkt, frågan är vad man kan göra annars??
Mvh
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Elhissen är nu urplockad ur bilen och rutan är tejpad uppe, motorn snurrar som den ska om man tar bort reläet så man bara får två poler på den, och det är Ström i sladdarna så antar att det är reläet som är problemet. Har nu letat efter detta men hittar inte någonstans, någon som vet var man kan hitta detta som reservdelar?? Mvh
Karl Blomström
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Stymie »

99% chans att det finns på ebay.co.uk eller ebay.de
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Jo jag hade hoppats på att hitta det på ebay, men hittar det inte någonstans, kan ju inte behöva köpa en ny motor när den fungerar som den ska eller???
Karl Blomström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Ingen som vet???
Karl Blomström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Starbright »

Finns inga NYA elektronik-enheter att få tag på.

Du har 4 alternativ.

1. Laga/lämna in din gamla enhet.
2. Köp en lagad enhet ( dem finns ibland på ebay)
3. Köp en ny el-hiss.
4. Det finns en ersättnings enhet som man kopplar in istället för den vanliga enheten.
dock försvinner auto upp/ned funktionen då.
Finns massor av sådanna enheter på ebay.
Johnny Söderström
Statte
Posts: 87
Joined: 12 Jun 2012, 16:48
Location: Oskarström

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Statte »

Okej, känns som alternativ 4 är helt okej, men hittar inga sådana på eBay skulle du kunna länka ???
Mvh
Karl Blomström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Elhiss Laguna -06

Post by Starbright »

http://www.ebay.co.uk/itm/Renault-Megan ... 3391b61b56

bara ett exempel.. finns hur många som hellst.. samma variant till alla Renaulter. ( iaf av något nyare modell.. kanske inte tidiga 90 talare.)
Johnny Söderström
Post Reply