Kupéfläkt Laguna 2000

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kulspetspenna
Posts: 12
Joined: 30 Jun 2014, 23:12
Location: Borlänge

Kupéfläkt Laguna 2000

Post by kulspetspenna »

Hej, jag har problem med kupéfläkten på min Laguna 2000. Den går bara på högsta läget. Jag har sökt information på Nätet och så vitt jag förstår är det fel på fläktens resistor. Resistorn sitter inne i motorns hölje och går ej att komma åt. Jag köpte därför en begagnad fläkt på skroten och monterade den, men felet kvarstod. Den nya fläkten gick bara högsta läget. Kan bilskroten ha sålt en fläkt som var defekt eller kan felet vara något annat?
Mats Dahlberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kupéfläkt Laguna 2000

Post by Tony »

Skulle motståndet sitta i elmotor till fläkten? Den brukar sitta i fläktkanalen och kylas av fläkten.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kulspetspenna
Posts: 12
Joined: 30 Jun 2014, 23:12
Location: Borlänge

Re: Kupéfläkt Laguna 2000

Post by kulspetspenna »

Tony wrote:Skulle motståndet sitta i elmotor till fläkten? Den brukar sitta i fläktkanalen och kylas av fläkten.
Det stämmer bra det. Fläktmotståndet - eller resistor på engelska - sitter bakom handskfacket på fläktkanalen. Det som styr de tre lägre hastigheterna är en temperatursäkring. Jag knipsade av dess ben och satte dit en ny varefter fläkten fungerade igen. Temperatursäkringen kostade med frakt och moms 25 kronor. Jag sparade åtskilliga tusenlappar på att fixa det själv. Tyvärr fungerar inte luftkonditioneringen.
Mats Dahlberg
Post Reply