Gammal felkod blockerar AC start?!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
phunkshunz
Posts: 5
Joined: 18 Jul 2014, 23:50
Location: vallentuna

Gammal felkod blockerar AC start?!

Post by phunkshunz »

Hejsan,

Jag är helt ny här på forumet och kickstartar med en problemlösning.

Jag har en Grand Espace 2.0T 2005 som gått ca 24000 mil.
Nu ör det så att jag fick ett generator haveri som jag åtgärdade på egen hand. så nu går bilen frid och fröjd men AC vill inte starta. Har kollat felkoder med en OBD2 läsare och får fram nån felkod om EGR och att det ska vara lågt tryck i AC... jag jobbar som kyltekniker och har kollat trycket i den och det är inget fel på trycket.

Jag misstänker dock att det är en felkod som dök upp när batteriet dog och hela elsystemet på kärran la av... kan den felkoden blockera? Måste den släckas hos Renault? vad kostar en släckning?

är jag ute och cyklar?! Hjälp en desperat renault ägare.... ska packa in 5 ungar och fru om en vecka åka åka 100 mil.... :shock: :shock:
Jimmy Cederlund
phunkshunz
Posts: 5
Joined: 18 Jul 2014, 23:50
Location: vallentuna

Re: Gammal felkod blockerar AC start?!

Post by phunkshunz »

Hallåååå.... 8)

Är alla renault snillen på semester, eller har jag ett problem ingen har en aning om :roll: :shock:

Nån måste väl veta om gamla koder spökar och måste rensas ur systemet?!

please... :lol: :D
Jimmy Cederlund
588
Posts: 170
Joined: 07 Feb 2003, 08:07

Re: Gammal felkod blockerar AC start?!

Post by 588 »

Hej

Jag har haft en felkod på en Megane som var tvunget att kvitteras så ac hoppade igång, kommer inte ihåg koden men efter kvittering hoppade allt igång och du verkar ju ha koll på tryck i systemet så det ska väl inte vara problemet. Prova att nolla alla gamla fel. Du måste dock ha en obd/clip som klarar ac systemen, de enklare verkar inte göra det.

MVH

Roger
Roger Emericsson, Norrköping
phunkshunz
Posts: 5
Joined: 18 Jul 2014, 23:50
Location: vallentuna

Re: Gammal felkod blockerar AC start?!

Post by phunkshunz »

588 wrote:Hej

Jag har haft en felkod på en Megane som var tvunget att kvitteras så ac hoppade igång, kommer inte ihåg koden men efter kvittering hoppade allt igång och du verkar ju ha koll på tryck i systemet så det ska väl inte vara problemet. Prova att nolla alla gamla fel. Du måste dock ha en obd/clip som klarar ac systemen, de enklare verkar inte göra det.

MVH

Roger
Tack Roger,

Jag har enbart en enklare obd2 mojäng. Den klarar inte av att släcka felkoden på ac.
Nån medlem i Stockholms norra förorter som kan släcka dessa koder?!

Betalar gärna en slant om det kickarigång min ac :-)
Jimmy Cederlund
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Gammal felkod blockerar AC start?!

Post by Robin »

Betalar du en slant så kan nog en verkstad göra det för en 400ing typ.

En snabb felkodssökning har jag för mig kostar 650:-
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
janjoh
Posts: 13
Joined: 13 Jun 2014, 22:56
Location: Stockholm

Re: Gammal felkod blockerar AC start?!

Post by janjoh »

phunkshunz wrote:
588 wrote:Hej

Jag har haft en felkod på en Megane som var tvunget att kvitteras så ac hoppade igång, kommer inte ihåg koden men efter kvittering hoppade allt igång och du verkar ju ha koll på tryck i systemet så det ska väl inte vara problemet. Prova att nolla alla gamla fel. Du måste dock ha en obd/clip som klarar ac systemen, de enklare verkar inte göra det.

MVH

Roger
Tack Roger,

Jag har enbart en enklare obd2 mojäng. Den klarar inte av att släcka felkoden på ac.
Nån medlem i Stockholms norra förorter som kan släcka dessa koder?!

Betalar gärna en slant om det kickarigång min ac :-)
Koppla bort batteriet några minuter. Det rensar alla felkoder gällande AC. Ja, sålänge det faktiska problemet är åtgärdat.
Janne Johansson
phunkshunz
Posts: 5
Joined: 18 Jul 2014, 23:50
Location: vallentuna

Re: Gammal felkod blockerar AC start?!

Post by phunkshunz »

Koppla bort batteriet några minuter. Det rensar alla felkoder gällande AC. Ja, sålänge det faktiska problemet är åtgärdat.

Hmm, säker på det?! Läst en del och det verkar som att ac felkoder måste rensas med Clip!?
Jimmy Cederlund
Post Reply