Olje forbruk...Laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Olje forbruk...Laguna

Post by Arctic_1 »

Brukar era laguna nogon olja?. Jag tror jag ser et lite forbruk på min ( 2 mm på 250 mil ) ar detta normalt?.. ( På pejle pinnen ) Tror det ar en 3-4 cm mellan maks och min men andå..
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Men nogon måste ju veta?. plis ..
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

haha, nej, inte mycket olja, men då har jag å andra sidan bytt den nyss.. var nere i Uppsala för nån vecka sen ungefär 65 mil.. säg att jag har kört 300 mil sen jag bytte oljan å nivån har inte rört sig ett jota.. Men det behöver ju inte vara fel på din bil för det.. är det ny olja? hur hällde du i den isf.. mm.. tell us ;)
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Hej igjen Vargen ( eller ulven som hetar i norge )Ar inte saker på om bilen stod lika plant begga gångarna, så jag återkommer lite senare nar bilen har kjørt lite mera mil (ca 300mil sen byte nu)sist jag kollade såg det ut som inte hade rørt nogon olja alls...blir inte klok på det har..børjar lura på om det ar den dar olje indikatorn i instrumenten som lurar mig..
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Ta du å kolla upp det..
Ante
Posts: 16
Joined: 03 Feb 2004, 10:19

Post by Ante »

Jag har för mig att man brukar säga att en frisk motor mog kan dra ca en liter på tusen mil utan att det är någon fara.Om inte vevhusventilationen fryser som den gjorde på min då tappade jag nog tre liter på hundra meter :)...
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

tre liter på hundra meter.. det är dyyyyr förbrukning..
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Hur ofta byter ni olja på laguna? jag byter varje 750 mil!.och hur mycket olja går det i från maks till min market på en 1,8 l?.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Har bara hunnit byta en gång.. tänkte byta 2 ggr per år.. vilket blir ung. varje 900 mil.
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Nu har jag kjørt ca 500 mil sedan byte och det har minskat lite på oljan, det e ca 4cm från maksimum tills minimum på olje stickan och den har minskat med ca 4-5 mm. på volvo sager dom at det går ca en liter olja mellan strecken. Med andra ord har den forbrukat 1,25 dl olja om jag har raknat ratt,ar detta normalt? har bytt olje fabrikat. Detta har jag hørt kan vara grunden till tilfalligt oljeforbruk, kan det vara en ide att ha i en flaska med lekasje stopp?. motorn går fint och brukar lite bensin ingen olje lukt...
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Ingen som vet?
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Har upptäckt att vissa bilar drar olja utan att det är något fel.
Om bilen inte blåryker när du startar eller motorbromsar så kan det vara att vevhusventilationen börjar klegga igen eller så vill din bil ha lite olja.
Har även upptäckt att vissa bilar slutar att dra olja efter byte till elf olja...tycker själv att det är märkligt men har upplevt det ett par tre gånger.
Arctic_1
Posts: 168
Joined: 24 Feb 2004, 21:13
Location: Norway

Post by Arctic_1 »

Ok..Elf olja var saljer dom det då?.. bor iof i norge jag måste møjligen søka lite på natet..
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Hmm, här i sverige säljs den bl a på Autoexperten-kedjan.. (även kallad Laitis)
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Min Laguna drog ganska mycket olja vid långkörning på motorväg (tung belastning). Det jag gjorde då var att jag gick upp från 5w-40 olja till 5w-50 och förbrukningen upphörde.
Ju äldre bil desto tjockare olja. Gammalt mekdjungelordspråk
Post Reply