Viktig information om Scenic fönsterhiss med plastdetalj

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rencar
Posts: 2
Joined: 12 Jul 2013, 13:03
Location: Örebro

Viktig information om Scenic fönsterhiss med plastdetalj

Post by Rencar »

Jag har Grand Scenic -05 (mindre Scenic har samma typ oxå) och för mer än 1 år sen hade vänstra framfönster fallit ner. Jag fick ej loss inre dörrsidan så jag var till verkstaden så killen fick loss den medan jag var med så jag ska veta hur det går till.

Mekanikern sa att fönsterhissmekanismen är paj och att jag skulle byta allting. Det kostar då minst 3000 kr för det. Jag sa nej och åkte hem och granskade närmare på mekanismen.

Det visade sig vara hissbar plastdetalj som håller fast skenan och glaset hade gått sönder. MEN DET VAR INTE DEN som orsakade utan det är spännfjädern som ska hålla vajern spänt.

Den hade gått av pga KONSTRUKTIONS FEL! Hur då? Jo, spännfjädern hakas fast på inre dörrsidan av metall. Så fjäderns krok har nötts av med tiden när fönstret användes. Hur dum kan konstruktören vara?! För mycket vin ?;-) Det ska ju sitta någon plast emellan.

Jag fick tillverka en egen spännfjädern ur dragfjädern av metall (som man drar eltrådar med) som är bra styv. Sen frågade jag reservdelslagret om de hade en hissbar plastdetalj. Mycket riktigt så hade de den. 2 st kostade runt 40 kr! Alltså har jag högra detaljen över att spara.

Jag köpte den och såg att den nya detaljen hade förstärkts på många sätt o sen satte jag in alltihop. Nu fungerar allting perfekt!

Så nu för några dagar sen så hade vänstra bakfönster också fallit ner (pga stark solvärmen??). Jag tog loss dörrsidan och tog loss hissmekanismen. Det visade sig vara endast plastdetaljen som har pajat.

Tur att jag kunde jämföra med nya högra (för fram) detaljen med den vänstra (för bak) trasiga detaljen. De är lika fast spegelvända. Den nya ser man att det är bättre konstruerat än den gamla.

Så jag var till reservdelslagret o skulle beställa en sån plastdetalj till bakdörr.
Nej det finns inte att skaffa sån!? enligt lagerkillen. Måste skaffa hela mekanismen!

Jag sa att han får ta hem som är för framdörr! Den passar lika till bak!!
Det fanns att ta hem. Så det är samma plastdetalj för både fram o bak alltså!
Bo Sundelund
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Viktig information om Scenic fönsterhiss med plastdetalj

Post by Joakim16v »

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Plastclipset är känt att den gamla typen går sönder. Väldigt intressant och dåligt att det inte var listat för bakdörren.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply